Week 6 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu

Week 6

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra

30 November 2008 | Gambia, Kololi

Nou week 6 !! We zijn al bijna over de helft heen nu!
Maandag:
Vandaag was een heel erg rustige dag voor mij! Ik was de afgelopen nacht ziek geweest! Had heel erg veel last gehad van buikpijn en daardoor nauwelijks wat geslapen. Vandaar dat ik ook maar besloten had dat ik beter een dagje rustig thuis kon blijven. Dus de meiden vertrokken naar school en ik bleef in me bedje liggen. De buikpijn was wel al een heel eindje gezakt maar eten durfde ik nog niet. Dus het grootste deel van de ochtend heb ik bijgeslapen. Daarna toch maar wat boullion gemaakt, wat gelezen en een dvd van jochem Meyer gekeken. Want Ome Jos was zo lief geweest, de laptop met dvd’s bij mij achter te laten zodat ik me daarmee kon vermaken. Smiddags kwamen de meiden terug van school, hebben we wat gegeten en mijn eten viel ook weer goed en hebben we het verder lekker rustig aan gedaan. Heerlijk met zun alle op bed nog the mist gekeken. Een rustig uitziekdagje dus voor mij….
Dinsdag:
Vandaag was ik weer helemaal opgeknapt! En weer fris en fruitig om aan het werk te gaan. Deze week weinig school maar vooral voorbereidingen voor de kinderen in de lodge. Dus zo ook vandaag! Ik ging samen met Fey, Marie en Jos op pad. We hadden huisbezoeken op de planning staan! Op naar Tanji. Daar woont een gezin met 3 gehandicapte kindjes waarvan er zowieso 2 op de lijst staan voor hier in de lodge. Ja mams en paps zijn neef en nicht, en hebben dus ook het advies van het ziekenhuis meegekregen geen kindjes meer te maken. Of dit engelse advies helemaal is aangekomen in hun stamtaal weten wij ook niet…. Maar 3 kindjes die zoveel mankeren lijkt ook wel genoeg te zijn voor de ouders, die hier echt hun handen aan vol hebben. Ze zijn dan ook heel heel heel blij dat wij met hulp komen, en 2 kindjes willen verzorgen. Ze wonen in een kleine sobere ruimte met heel veel personen. Gelukkig hebben ze wel bedden, en dankzij mijn overgevoelige blaas ben ik er ook al achter dat ze een echte wc hebben! Welliswaar in de tuin met een paar golfplaten er omheen, zonder doorspoelmogelijkheden… maar het is een wc, en och jongens jullie willen niet weten hoe fijn het plassen is in de openlucht met uitzicht op golfplaten! Het was echt indrukwekkend om te zien hoe mensen met zo weinig materiaal, zo positief blijven en hoe deze mensen zoveel liefde gaven aan hun kindjes… want dat is hier niet altijd vanzelfsprekend hoor….
Nou na dit bezoek, weer terug naar huis… daar nog wat dingetjes gedaan enzo
Woensdag:
Vandaag gingen Willeke en Fey op huisbezoeken in Banjul. Steffie en ik bleven de lodge bewaken… Wij hadden hier ff kantoortje gespeeld en ik was voor de verandering s heel productief geweest en had een verpleegkundig adviesschrift in elkaar geflanst… jaja
Fey en willeke kwamen met de treurige mededeling terug dat ons kindje in Banjul echt zielig was, woonde in een golfplaten huisje, naast het onoverdekte riool, zonder stromend water of iets dergelijks. Kreeg geen of slechte verzorging thuis en ga zo maar door…. Echt een kindje waarvoor het goed is dat hij in de lodge kan komen wonen….
Na zo’n uitermate zware ochtend hahaha, was het tijd voor een beloning! Iets wat we normaal nooit doen doordeweeks, maar vandaag zijn we lekker luxe gaan zwemmen. Na een discussie of het het zwembad of het strand zou worden, zijn we naar het strand vertrokken. Daar heerlijk gechilled en gezwommen in de zee! Geweldig gewoon!
Jos was inmiddels zijn familie van het vliegveld halen, want geloof het of niet maar ondanks dat Jos hier nog maar veel korter zit dan ons, heeft hij wel al een halve familie op bezoek. Het is niet eerlijk!!!! Ja vanaf nu komen er veel mensen op bezoek, als de familie van ome Jos naar huis is, dan komen na 4 dagen de Papa en zus van Steffie en als die nog maar net weg zijn dan komen de ouders van Fey alweer. En als het even meezit komen daarna de vriendinnen van Willeke en Steffie nog langs voor onze laatste periode hier. Nou voel ik me toch wel een ietsiepietsie zielig dat ik helemaal niemand op bezoek krijg!
Afijn, na het zwemmen terug op huis aan gegaan en ons ding in de lodge gedaan…
Donderdag:
Vandaag stond voor mij en willeke weer een huisbezoek op het programma, bij Kalidu(jajaj mijn grote liefde kreeg ook een huisbezoek) en bij marianna. Ik was natuuuuuuuuuuuuuurlijk strontzenuwachtig omdat ik bij de familie van mijn grote liefde Kalidu over de vloer ging komen.
We gingen Marie op school ophalen en daar kreeg ik voordat we vertrokken nog een heel leuke verassing! Ik trok de deur van mijn kleuterklasje open want ik wilde mijn kleuters nog ff zien want die had ik al een hele week niet gezien! En ik miste ze echt al! En toen die deur open ging wist ik meteen dat dit wederzijds was. Want voor ik het wist werd ik ongeveer ondersteboven geknuffeld en besprongen door de gehele kleuterklas die o zo blij waren dat ik er weer was. Echt een heerlijk gevoel! Word je helemaal warm van van die schatjes! Dit is haast niet te omschrijven…
Nougoed na dit warm onthaal op naar Kalidu zijn thuis. Daar aangekomen voelde wij ons net een atractie. Het is een compount waar heeeeeeeeeeeeeeel veeel mensen wonen! Denk wel een stuk of 30 of meer! En de moeder van Kalidu vertelde natuurlijk dolenthousiast dat ik Kalidu zijn tubabmama was. Wat iedereen dan weer heel leuk vond!Helaas was de vader er niet want die was wandelen of zoiets… Maar dit gezin had het eigenlijk best heel goed voor afrikaanse begrippen, mooie huisjes en genoeg spullen zo te zien. De kindjes sliepen wel op de vloer maar er waren bedden voor de volwassenen. Ik realiseerde me wel meteen dat het heel erg zwaar moet zijn voor Kalidu tussen al deze vele kinderen, waar ie letterlijk moet vechten voor zijn eten. Want de sterkste krijgt het meeste eten… En ook is wel duidelijk dat Kalidu inderdaad heel erg veel geslagen wordt daar. Deze week had kalidu er ook een nieuw litteken bij op zijn hoofd boven zijn oog. Hij had een kind geslagen met een steen ofzo, waarop de ouders hadden gezegt tegen dat kind: Nou hier heb je een steen sla hem maar terug… Iets wat natuurlijk totaal de verkeerde manier is, helemaal voor een kind als Kalidu die veruit niet de sterkste is en ook nog s alles nadoet wat andere doen. En die steen had ook niet heel veel lager moeten komen, want dan was zijn oog eraan gegaan….
Na dit bezoek aan Kalidu zijn ouders zijn we vertrokken naar Marianna. Een lange reis omdat ze erg ver weg woont en omdat Jos halverwege moest omdraaien opzoek naar een benzinestation. Bij Marianna aangekomen werden we heeeel erg warm ontvangen. Maar het werd ons wel meteen duidelijk dat marianna absoluut niet mee moest naar de lodge. Ze zat daar op een school waar ze veel meer zou leren(ze is volgens ons niet echt verstandelijk gehandicapt, ze heeft alleen geen voetjes en handjes en kan daardoor niet normaal lopen, ze loopt op haar knietjes…) en daarnaast werd ze vol liefde verzorgt waar ze nu woonde. Geweldig om te zien dat het ook nog op deze manier kan hier in Gambia.
savonds zijn we nog even wat wezen eten in het toeristengebied en hebben we wat gechilled, ik kon wel een opvrolijkbeurt door de meiden gebruiken, want had beetje veel heimwee !

Vrijdag
Vandaag had ik besloten toch naar school te gaan, dit doen we normaal op vrijdag niet… Maar ik had bedacht dat ik het eigenlijk wel echt nodig had. Lekker wat afleiding en heerlijk met mijn lieverdjes aan de slag… Het is godsdienstdag op school! Er komt een man uit de bijbel lezen, iets wat echt heeeeeeeeel leuk en geslaagd is aangezien de helft moslim is…. Maar klein detail moet kunnen! De liedjes en dansjes aan het einde waren wel zeer geslaagd, dat is iets wat het altijd goed doet bij de kindjes. Ja echt heerlijk die kindjes! En Kalidu heeft me extra opgevrolijkt want ik heb wel 100 knuffels gekregen en verschillende kwijlkusjes hahaha Echt heel lief van hem hoor!
En vandaag is ook de waterpomp kapot gegaan. Dat de stroom hier vaak uitvalt was ons wel al bekend maar dat water ook uit kon vallen vonden wij toch iets te veel van het goede. Het kleine kraantje buiten deed het nog wel een klein beetje, maar de douches en wastafelkraantjes in de huisjes niet meer. Dat werd dus emmers en teilen vullen zodat we daarmee konden douchen.

Zaterdag
Vandaag de dag begonnen met uitslapen heeeeeeeeeeerlijk!!!! Daarna begon het optutten omdat we een bruiloft op de planning hadden staan. Ja we waren uitgenodigt voor de bruiloft van de zus van een lerares. Leuk naar een bruiloft van iemand die je nog nooit gezien hebt…..
Nou wij heerlijk opgetut en Willeke, Fey en ik hadden geluk want onze douche deed het heeel eventjes een beetje zodat we konden douchen. Steffie had helaas pech en mocht met bekertjes water uit een emmertje douchen.
We kwamen alweer lekker gambiaans te laat bij de bruiloft, want we gingen samen met Marie en die moest eerst ook nog haar dochtertje ophalen en weer wegbrengen. Nou de bruiloft begon met 3 uur lang in de kerk zitten pfffffffffffffffffffff. En als dat nou een hele leuke kerkmis was… Maar nee het was echt net zo saai als in Nederland. Op een paar kleine uitzonderingen na ging het er ongeveer hetzelfde aan toe. Nou na 3 uur onze tijd uitgezeten te hebben en dit ook nog overleefd te hebben zijn we op weg gegaan naar de receptie. Dat zou toch een stuk leuker moeten zijjn….. Nou pech voor de kabouters want dit was net zo saai. Ook daar weer 3 uur op een stoeltje gezeten en geluisterd naar verhalen die we niet konden verstaan… Gelukkig kregen we een heel klein beetje eten, want inmiddels was het al bijna 7 uur savonds en hadden wij alleen nog maar sochtends ontbeten. Dus we vielen echt bijna van ons stoel.
Na zo’n saaie dag hadden wij toch zeker wel een beloning verdiend…. Dus op naar Senegambia, daar lekker wezen uit eten bij ons vertrouwd cocktailsdrinkeneettentje. Kregen we mooi 10% korting omdat wij toch zeker wel voort bij de vaste klanten behoren….Er is daar zelfs voort een cocktail naar Willeke vernoemd hahaha. Na hier een tijdje gezellig gezeten te hebben zijn we vertrokken naar de club. Bij de entree nog eerst flink stampij gemaakt omdat hun zeiden dat we 250 dalasi entree moesten betalen. Ja dat dachten wij dus van niet he, dat doen alleen stomme toeristen. Want de locals hier hoeven ook geen entree te betalen! En wij behoren daar toch zeker ook wel voort toe. Dus na een flinke discussie, mochten wij gratis naar binnen(dankjewel Willeke!). Binnen aangekomen bleek willeke de eigenaar een beetje te kennen dus die heeft mooi ff gesocialist en wij kregen alvast als welkom een lekker gratis drankje. Later op de avond hadden steffie en ik besloten dat wij ook echt wel VIPs waren en in de VIP-ruimte mochten, en een lieve lach en blonde haartjes werken naaaatuuuuuuuurlijk altijd. Dus 2 minuten later zaten steffie en ik mooi te chillen in de VIP ruimte.

Verder staat er op de planning voor de zondag lekker te chillen aan het zwembad. Hebben we echt even nodig, want het was echt een beetje een baalweek voor ons allemaal , en ik heb ook echt veel last van heimwee gehad….Hopelijk gaat het volgende week een stuk beter! Ik geef niet op he…

Happenings van de week:
- Willeke en Steffie hebben van hun huis een dierentuin gemaakt. Met hele plakaten vol krioelende larven en overal rode mieren, en zelfs een kakkerlak in de klamboe!
- Jos dacht er nu redelijk optijd aan dat een auto benzine nodig heeft, we hoefde alleen maar halverwege de reis om te draaien voor een benzinestation te vinden.
- Fey komt na het stappen tot de ontdekking dat ze een nieuwe beste vriend heeft, en wel de badkamer met daarin de wc!
- Sandra heeft uitgevonden dat Bram toch zeker wel met een B begint en eindigt op arm.

Antwoord op de quizvraag afgelopen week:
Antwoord B, de scrammbled egg met jam!!! Lieke je gaat door voor de droogtrommel!

Liefs Sandra

• 30 November 2008 - 20:24

Dani En Serge:

He hallo!
    Nu zijn wij ns een keer de eersten!! :)
    Leuk verhaal weer, en inderdaad niet opgeven, want je bent al over de helft. En alle mensen die niet naar jou in Gambia komen, zitten wel allemaal met smart te wachten in Nederland hoor :)

Een dikke knuffel uit Den Bosch!

Groetjes,
    Serge en Dani

ps. Je bent nog helemaal niet zo bruin op de foto :) Haha!!!

• 30 November 2008 - 22:20

Anita Uit Dinther:

Hallo Sandra,
    Nog effe volhouden. Je laat je toch niet kennen nu je over de helft bent. In Nederland is het koud (br br br). Dus een reden temeer om nog even van de zon te genieten.
    Groetjes Anita.

• 30 November 2008 - 22:41

Ton:

pff wat een verhaal, ga het morgen lezen.
    Je Pa en Ma zijn net weg hier.
    Groetjes uit Smilde !

• 30 November 2008 - 23:33

Ton:

pff wat een verhaal, ga het morgen lezen.
    Je Pa en Ma zijn net weg hier.
    Groetjes uit Smilde !

• 01 December 2008 - 10:33

Papa En Mama:

HeY die lieve Sandra

Wij hebben je verslag weer met aandachtig en met veel plezier gelezen. Wat kun jij toch levendig schrijven, het is net of je er zelf midden in zit dus ik denk dat je toch maar een boek moet gaan schrijven als je terug bent. (je mist je roeping,nl. schrijverstalent haha).
    Ja Sandra je hebt ff een dipje gehad maar ik las bij zondag alweer dat het weer beter ging dus wij zijn trots op je en ja je bent eeen echte van de Linden.
    Als ik zo alles eens lees is Nederland inderdaad maar saai en voorspelbaar, dat zul je wel weer merken als je terug bent. Wat leuk om te lezen dat die poepie kindjes jou ook gemist hebben, dat moet wel een heel warm gevoel voor je zijn en inderdaad dan zul je ze straks echt wel gaan missen maar wie weet heb je nog een klein plekje in je koffer.
    Sandra weer een hele prettige werkweek gewenst en blijf genieten van je geweldige avontuur.
    Hele dikke knuffel en kusjes,
    Liefs en tot horens, papa en mama

• 01 December 2008 - 11:23

Daniëlle:

Heey Sandra!
    Hier dan ook eens een berichtje van mij! Je moet namelijk hééél wat tijd vrij maken om die verhalen van jou te kunnen lezen ;) Wel erg leuk overigens.

Het klinkt allemaal erg leuk, maar ook wel lastig, dat verschil tussen Nederland en Gambia. Maar mooi om een keer mee te mogen maken!

Ik hoor van de meeste dat ze rond de helft heimwee krijgen, maar even doorzetten en genieten van de tijd, want voor je het weet is het voorbij! En dit maak je denk ik maar één keer mee!

Nog heel veel plezier en ik ga volgende week weer even tijd in plannen om je berichtje te lezen ;)

Doeg!

• 01 December 2008 - 11:54

Walter:

Hoi Sandraahh,

Zullen we even ruilen.
    Jij hier lekker tussen de bleekscheten met handschoen aan en sjaal om en ik even bijkleuren aan strand en/of zwembad.
    Ik begrijp wel dat je wat heimwee begint te krijgen hoor, maar het is toch wel heel mooi om dit allemaal mee te mogen maken.
    Ik ben zelf 3 maanden in Libanon geweest en had als stoere militair ook redelijk veel last van heimwee. Verschil is wel dat ik in sept niet wist dat we in okt weer naar huis zouden gaan, want het kon verlengd worden tot 8 maanden.
    Daarbij verbleven wij op een kamp zonder telefoon,tv en pc.
    Mochten alleen van het kamp af met kogelvrij vest, helm op en wapen in aanslag.Ik zal mijn hele leven niet zoveel meer schrijven als die 3 maanden.
    Als ik jou verhalen zie, geniet je met volle teugen van deze onderneming en dat is toch wel heel mooi om mee te maken.
    Je maakt er echt iets mooi van.
    En daarom denk ik, dat de komende weken heimwee echt wel een rol gaat spelen maar de grootste heimwee misschien weleens over +/- 6 maanden zal zijn.
    Dan zal je graag weer eens een dag in Gambia willen zijn om die lieve kindjes te zien en die vele knuffels te ontvangen.
    En dat zal niet zo snel gebeuren dat je daar weer bent, dus geniet er nog maar met volle teugen van en kom maar op met je verhalen de komende weken. Het is nu even droog en lekker 4 graden, dus ik ga nu even de bladeren die in de tuin liggen opruimen.

Groetjes uit het mistige,koude en natte Dronten.
    Je allerliefste peetoom.

• 01 December 2008 - 13:03

Edwin:

ha zus
    dat was weer een mooi verhaal, dat jij nog eens jochem myjer zou kijken :p. ik hoop dat je niet meer te veel last van heimwee zult krijgen. als ik jou verhaal zo lees krijg ik last van wegwee (lekker warm, in de zee zwemmen, cocktailbarretjes, vip ruimte's, dood geknuffeld worden). nou zus nog heel veel plezier daar en een dikke knuffel van je broer.

• 01 December 2008 - 17:31

Jan Dianne:

Hallo Sandra

je verhalen zijn steeds weer mooi om te lezen,verder vind ik dat jullie daar heel mooi en goed werk doen waar veel kinderen nog jaren van kunnen profiteren.
    nou nog heel veel sucses en plezier

groeten fam v Haandel

• 01 December 2008 - 18:25

Lieke:

Yes, yes, yes
    Haha was even in jou gedachtes gekrope ;)

Maar wel fijn dat je al bijna over de helft bent!! Beginnen jou ook wel te missen hier... Maarja aan de andere kant is het natuurlijk weer goed dat je nog ff daar blijft, want die kindertjes daar hebben jou veel harder nodig!!

ik ga weer ff verder met leren, heel saai vergeleken met wat jij doet haha maarja!

Kuss

• 01 December 2008 - 20:22

Maria:

Hoi Sandra,
    Gelukkiig dat je toch nog snel opgeknapt bent. En na een paar dagen weer je kinderen te zien en dat ze dan zo open en vrolijk zijn je voelt dan echt die liefde van dat kleine spul toen ik het las voelde ik zo met je mee want dit herken ik ook in mijn werk soms zo onverwacht dat je hele hart smelt heerlijk. Ook wel heel goed sandra dat jullie bij de ouders gaan kijken en van daaruit gekeken wordt of de kinderen recht hebben op de lorge, geweldig. Ik hoor vaker dat je wat heimwee heb dat kan soms uit het niets naar boven komen maar toch kij goed dat je doorzet. Meisje wat zou ik graag zijn komen kijken als ik vrij kon krijgen van school zou ik het zo doen maar dit zit er niet in. Lief mens ik wens je heel veel sterkte en blijf het positief zien want je bent een sterke vrouw. Liefs Maria

• 02 December 2008 - 10:41

Jill:

Ha lieve meid!
    Wat een lief broertje heb jij zeg, met z'n 'wegwee', haha! Vond t goed verzonnen... ;) Ben blij dat je weer gauw beter bent geworden, en hopelijk wordt je heimwee wat minder. Maar: je zit al op de helft, en in mijn agenda is het nog maar een heel klein stukje voordat je weer terug bent... dus geniet er nog maar even van! Voordat je het weet zit je weer op school, ben je weer thuis of op je werk, of in dat saaie cafe met die vervelende barmannen.... :)
    Maar toch mis ik je ook.... ! Tot gauw meissie!
    Knuffel vanuit Nijmegen! xx

• 02 December 2008 - 12:52

Ramona:

Hej Sandra,
    wat een verhaal weer!
    Gelukkig ben je niet ziek meer, want dat is maar niets in zo'n land. Zie het positief van de douche: het is goed voor je conditie om steeds heen en weer te lopen met emmers water ;)
    Voordat je het weet is het januari en ben je weer in het koude kikkerlandje. Hopelijk heb je nog veel plezier daar!
    liefs

• 02 December 2008 - 14:39

Buurvrouw Tea:

Ik geniet iedere week weer van jou verhalen,jij maakt flink wat mee ..ik had bij het kruitvat van die goed kopen treinkaartjes gekochten zijn zaterdag naar de kerstmarkr in Maasstricht geweest heel mooi ne de zaterdag ervoor lekker uit wezen waaien in Scheveningen,toen het zolekker hard waaide.we zijn ook al met de trein naar Beverwijk geweest,dus wij zien ook nog wat.Ik zou zeggen geniet er lekker van daar er komt zo een eind eraan.sterkte met je heimwee.
    Groetjes Tea

• 05 December 2008 - 14:17

Stefanie:

Hey meisje!

Oww klinkt echt heeel goed! Maar ja ziek zijn is een beetje minder.... maarja maar goed dat je heel de apotheek leeg had gekocht voor je ging he;).
    Maar wat een belevenissen daar zeg dat is allemaal zo moeilijk voor te stellen als je het zelf niet gezien hebt.
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    Nog heeel heeel heel veel plezier.
    En over 6 weekjes kunne we lekker stappe en feeste in dat saaie maar toch wel vertrouwde uje!

Liefs Steef

• 07 December 2008 - 10:05

Carmen En Guido:

Hallo die Sandra !!!!

Wij hebben eens al die verhalen doorgelezen maar ik moest dit Carmen even vertalen op zijn spaans dus dit duurde mij bijna 2 maanden. Prachtig hoor, dit is voor jou een hele ervaring mooi hoor. Ik zou ook wel eens in die VIP bar een cocktail willen drinken (Zij er ook leuke serveersters ??? ), lekker aan zee en onder de palmbomen. Dit avontuurr is voor jou gewoon een hele ervaring waar je nooit geen spijt van kunt krijgen, gewoon meegenomen, wat jammer dat het maar voor 3 maanden is en je al snel weer naar holland terug moet. Heimwee heb ik ook in mijn leven gehad, dit was tioen ik voor de eerste keer naar Blanes verhuisde en heimwee is gewoon normaal, toch denk ik als je weer een nederland bent dan krijg je ook weer een beetje zin om daar te zijn voor een paar dagen.
    Wij blijven jou verhaaltjes lezen.
    Sterkte en een dikke kus van, Carmen en guido uit Spanje.