Week 5 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra

23 November 2008 | Gambia, Kololi



Maandag:
Helaas het weekend was weer over en er stond een drukke week ons tegemoet! Vandaag hadden we een afspraak met de dove-school en de blinde-school. We waren erg benieuwd naar deze twee scholen, en over hoe het daar allemaal georganiseerd is. Om 10 uur hadden we de eerste afspraak staan. Wij vol goede moed optijd vertrokken omdat we nog met de boesboes moesten en nog heel serekunda over moesten wandelen. Maar het zat ons mee vandaag, we hadden een taxi op de kop getikt voor de prijs van de boesboes!!! Dus we waren nu 45 minuten te vroeg aanbeland bij de school. Ach dan maar eventjes de supermarkt voor de 100ste keer bekijken. Ja want supermarkten zijn echt een compleet uitstapje hier voor ons. Als we weer in een supermarkt zijn krijgt ome Jos ons dan ook maar met moeite weer naar huis. Na 45 hele minuten in de supermarkt door te mogen brengen zijn we toch maar naar de dove-school gelopen. Wat een prachtige school!!!! Er ging een hele wereld voor ons open! Wat georganiseerd, en alle kinderen zaten gewoon netjes op een stoel aan een tafel en kregen les. Geweldig om deze school te mogen zien. Daar kan onze school echt nog veel van leren. We werden ook echt supervriendelijk ontvangen en kregen een leuke rondleiding. Bij ons op school zitten sinds 2 weken ook 2 dovekindjes die van de dove-school afkwamen. Ik realiseer me nu wel, dat het voor hun echt een hel moet zijn geweest, om ineens op zo’n chaos school te zitten. Afijn, na de dove-school op naar de blinde-school. Ook een mooie school, ook netjes georganiseerd, maar na de dove-school viel het toch een klein beetje tegen bij de blinde-school. De rondleiding was minimaal, en degene die ons wat verrtelde was haast niet te verstaan met zun vreemde accent.
Na dit alles gezien te hebben, zijn we doorgelopen naar onze eigen school, (de drie scholen liggen allemaal vlak bij elkaar). Mijn eigen school maakte heel mijn dag goed. De kindjes kwamen weer vol enthousiaste op ons afgerend! Heerlijk die kindjes! Helaas zat het mij niet al te lang mee, want Kalidu had in de klas op mijn schoot toch maar besloten dat het nodig was mij onder te plassen. Na Steffie kreeg ik nu ook deze verassing!
S’avonds hebben we lekker luxe een film gekeken en zijn we naar bed vertrokken.

Dinsdag:
Vandaag de dag op school begonnen, het plan was om eerder op school weg te gaan zodat we een bezoek aan hart-house konden brengen. (hart-house is een soort van woon/leerhuis voor verstandelijk gehandicapten hier, helaas wel alleen voor de wat rijkere). Ome Jos had bijna een nieuwe auto geregeld en we zouden met de auto daarheen gaan. Helaas ging het weer allemaal lekker Gambiaans, en was de auto niet optijd geregeld, en was Jos er dus ook niet. Iets waardoor we helaas onze afspraak moesten verzetten. De afspraak stond nu voor later op de middag, dan zou de auto met Jos er wel zijn.
En HOERA HOERA, daar kwam Ome Jos met de auto!!! En wat voor een auto, hahahahaha. Een apk-afgekeurde hele gare bak, een renault 20 en een half (nee de 21 red ie niet meer). We kunnen beter opnoemen wat er nog wel aan de auto werkt, want dan ben ik sneller klaar.
Hij heeft ARKE (Alle Ramen Kunnen Eruit)
De aansteker in de auto doet het zolang hij niet doorbrand
1 deur kan op slot. En wel 3 deuren kunnen open
Álle alarmlampjes werken supergoed, ze branden altijd
Als je geluk hebt rijd ie ook nog! En als je pech hebt moet je hem 6 keer aanduwen
Hij kan gestart worden met de huissleutel een paperklip of iets anders moois.
De handrem doet het, oftewel de gewone rem niet
De buitenspiegels kunnen gemakkelijk worden afgesteld met een stukje hout.
Het knopje voor het dakraam doet het. (maakt niet uit dat het raam zelf dichtgetimmerd is met een stuk hout….Het knopje doet het.)
Kortom een geweldige auto dus!! Als iemand zich wil aanmelden voor een proefrit hoor ik het erg graag van jullie. Jullie zijn van harte welkom!
Nou goed, we hadden het ook nog gered met deze auto naar hart-house. Wel een hele zoektocht, maar dat is maar een klein detail. Hart-house was prachtig. Ik ben echt erg jaloers!!! Een hele ruime bezetting voor de kinderen, 1 caretaker per 2 of 3 kindjes. Luxe dus. Mooie kamers, erg veel en erg mooi speelgoed en dergelijke. En hele leuke slaapkamertjes voor de kinderen. Kortom geweldig! Het enige jammere hieraan is, dat ouders er veel voor moeten betalen, dus dat alleen de wat rijkere onder ons erheen kunnen. Ja het zou geweldig zijn als wij ook zoiets op kunnen zetten. Maar ik geloof niet dat dat erin zit met ons budget. Ons huis zal toch een stuk minder luxe zijn!
Deze avond hadden we besloten nog wat te gaan drinken in senegambia. Onderweg kregen we al een donkerbruin vermoeden dat er iets gaande was. Overal politie, wegen afgesloten, dikke wagens die voorbij kwamen waarvoor iedereen aan de kant moest. Eenmaal in senegambia, werd het ons duidelijk. De president was in aantocht! Hij moest in senegambia in een of ander rijk hotel zijn. Daarom was er dus al de hele dag overal politie die alle wegen vrij hield, voor het geval dat de president of een van zun mannen al aan zou komen. Op het tijdstip dat wij naar huis wilden mocht dit dan ook uiteraard niet. Nee we mochten absoluut niet op de weg want de president kon nu al binnen het uur hier arriveren. Daar zaten we dan te wachten. Na heel lang wachten kwam het hoor. Vele politieauto’s voorop, dan vele jeeps met ongeveer in de achterbak 5 staande soldaten met mitrailleur in hun handen op iedereen gericht. Dan een stel dikke wagens(met president erin) en dan nog een keer erachteraan dezelfde bewaking. Echt heeeeeeeeeeeeel appart om dit te zien! Zoveel bewaking! En je moet het ook serieus niet proberen om voor de grap erachteraan te rennen want dan mag je kogels vangen hoor! Maar de bevolking hier, is in uiterste stemming en halen die man klappend binnen. Nou eindelijk mochten we dan naar huis na dit bizarre verhaal.

Woensdag:
Vandaag een gewone dag dachten we zo! Gewoon naar school toe, en daar lekker ons ding doen. Het begon allemaal goed op school. Maar ik vond het al zo verwonderlijk dat Momodou die normaal altijd hyperactief is en iedereen slaat zo stilletjes was. Hij had de hele ochtend puzzels met me gemaakt. Later toen ze een andere les kregen van onze gemene dictator moest iedereen voor in de klas komen staan op een tafel om te laten zien of ze een onderbroek aan hadden. Degene die dit hadden kregen applaus, en degene die dat niet hadden moesten in de hoek staan. Echt belachelijk!!! Afijn Momodou moest ook aan de zijkant gaan staan en toen ik hem daar vastpakte voelde hij toch wel heel erg warm! Ik Marie erbij gehaald die voelde ook en nam hem mee naar buiten, nog geen seconde later lag de maaginhoud voor de klasdeur. Ik er natuurlijk meteen weer bij, Momodou bij me genomen, zodat marie de ouders kon bellen. Echt veel kindjes hier worden ziek! Maar momodou was één van mijn klassekindjes, en ik was natuurlijk overbezorgd. Marie kreeg de ouders niet te pakken, en we besloten hem naar huis te gaan brengen met de boesboes. Marie wist wel ongeveer waar het huis was, en dacht dat we onderweg wel iemand tegen zouden komen die hem zou kennen. En ja hoor na een tijdje lopen met een ziek kind in onze armen kwamen we zowaar de papa tegen. En werden we richting huis geloodst. Momodou woont met zijn hele gezin in één kamer, de ouders slapen op een matras en de kinderen op een matje op de grond. Ik ben er nog steeds over verbaasd dat dit zo gewoon goed ging, met dat naar huis brengen! In Nederland zou het echt finaal de mist in lopen als je zonder adres een kind naar huis zou brengen. Maar hier kan dat gewoon allemaal. Inmiddels is momodou deze week nog steeds niet op school geweest, de ouders hadden gezegd niet naar het ziekenhuis met hem te gaan maar naar de apotheek voor medicijnen. Ook telefonisch zijn ze niet bereikbaar. Ik hoop dus heel erg momodou hier maandag weer gezond en wel op school terug te zien!!

Donderdag:
De dag weer op school begonnen, lekker luxe naar school gebracht met onze racewagen bulletje! Op school was het weer heerlijk druk, en inmiddels had ik de moed om mijn kindjes te leren tellen ook maar opgegeven. Het gooien met getallen en blokjes viel beter in de smaak. Kalidu had weer zun dagelijkse behoefte in zun broek gedaan(geplast) en ik had een puik plan. Op school staat een douche… Dus ik had kalidu onder de douche gezet (had al schone kleertjes van de nanny gehad en een andere leerling ging al heel behulpzaam een handdoek halen), nou echtwaar ik heb nog nooit zoiets prachtigs onder de douche gezien. Kalidu was helemaal in zun element. Stond daar te springen en te lachen…. Geweldig! Na deze leuke douchepartij had ik kalidu natuurlijk vol trots aan iedereen laten zien, wat was hij toch schoon voor de verandering een keer! Helaas mocht dit niet lang duren, want 5 minuten later kwam Kalidu uit het opruimhok, waar die volgens mij ruzie met het stof en zand gemaakt had….
Na school zijn we naar de Special Olympics van Gambia gegaan. Hier deden namelijk een heel aantal leerlingen van onze school aan mee! We werden heel warm ontvangen onze schoolkindjes vlogen ons meteen om de nek en als specialguests mochten we ook enkele medailles uitreiken!!! Prachtig om te zien hoe die kindjes hier zoveel aandacht kregen. Ze waren druk met hardlopen, verspringen en balgooien. Echt super om dit te zien. Ja dit was echt leuk! Alleen een beetje jammer dat ik al een tijdje geen eten ophad, ik had het eigenlijk vrij snel wel al gezien, ik had heel erge honger voelde me heel slap en wilde gewoon eten! Gelukkig mocht ik thuis aangekomen meteen aanvallen! En we hebben een heerlijk nieuw recept hier: Rijst met een paar flinke klodders mayonaise… heerlijk.
Na het eten gechilled te hebben, besloten we romantisch naar de zonsondergang te gaan kijken! Heel mooi, totdat er vlak voordat ie onder ging een grote wolk voor kwam. Helaas volgende keer beter. Terug naar huis, en daar maar weer plaats gemaakt voor een mooie film. Steffie en ik hadden weer een puik plan! Samen douchen in de “mooie” douche van steffie en willeke zou toch wel heel leuk zijn. Dus daar vertrok ik met mijn handdoekje naar de douche van Steffie. Heerlijk gezellig samen gedouched, en watergevecht onder de douche gehouden. Ja het is toch ook zoiets om 3 maanden in je eentje te moeten douchen… Steffie en ik hebben besloten dit veel vaker te gaan doen. Voelen we ons toch niet zo Remi als we zijn.
Na deze geweldige ervaring heerlijk schoon naar bed toe!

Vrijdag:
Heerlijk uitslapen vandaag, want vrijdag is onze schoolloze dag! Na uitgeslapen en ontbeten te hebben gingen Ome Jos, Fey en Willeke naar school voor solicitaties voor caretakers. Steffie en ik zouden hier het fort wel bewaken! En hoe…. We hadden uit een kamer een matras naar buiten gesleept in de zon gelegt, bikini aangetrokken en chillen maar! Toen het toch wel lang duurde voordat de anderen terug waren kregen we een telefoontje. Ze waren gestrand met racewagen bulletje. Hoe kan dat nou??? Maar nee het probleem was heel simpel! De benzine was gewoon op!!! Nadat ze na een zware tocht weer bezine hadden zijn ze toch heel thuis aangekomen. Na het eten zijn we maar wat voor school gaan doen, een plan opgesteld voor een opdracht….
En zoals vaste prik sinds vorige week is vrijdagavond, tijd voor een feestje met een lekker drankje…. Dit hebben we dan ook gedaan, leuke film erbij en het kwam weer helemaal goed. Weer tot leuke ontdekkingen gekomen deze avond! Hahaha

Zaterdag:
Enigszins uit kunnen slapen, we kregen om 10 uur weer 2 sollicitanten voor caretakers. Maar deze sollicitanten kennen wij al, dus doet Jos samen met onze nieuwe manager Marie(de lerares van mijn kleuterklas) het woord.
Wat er nog op de planning staat voor dit weekend is vooral chillen!!

Blunders van de week:
Ome Jos vergeet dat een auto ook benzine nodig heeft
Ome Jos rijd onze straat gewoon voorbij! We wonen nog steeds op dezelfde plek hoor Ome Jos
Fey denkt dat afwassen met citroensap ook heel goed werkt!
Sandra denkt dat door het raam onze racewagen bulletje instappen veel makkelijker is dan door de deur.

Happening van de week:
We hebben lootjes getrokken voor suprise!
Sandra heeft een nieuwe naam: Rivella, beetje vreemd maar wel lekker!

Prijsvraag van de week:
Wat is DE uitvinding van 2008, door Saj vd Linden en Fmp Roest?
a) Scrammbled egg, met Pasta
b) Scrammbled egg, met Jam
c) Scrammbled egg, met La vache qui ri
d) Er is helemaal geen uitvinding van 2008

Nou lieve lezertjes, sorry voor het een beetje lange verhaal van deze week, maar geniet ervan!!! Ik hoor heel erg graag ook alle spannende verhalen in Nederland van jullie! Want jullie maken mij echt niet wijs dat daar helemaal niks is gebeurd in die tijd….
Mis jullie en tot schrijvens maar weer

P.s Vergeten jullie niet te beginnen met plannen voor het welkomscomite op het vliegveld 19 januari.

Liefs sandra

  • 23 November 2008 - 19:05

    Gijs:

    Hey Lief!!

    Ik zit nu ff in volkel en heb zo de bus naar eindhoven dus heb je verhaal nog nie helemaal gelezen! doe ik strax! ik wilde gewoon de eerste zijn die reageerde hahaha

    Thnx voor je mailtje!!

    Misje! X

  • 23 November 2008 - 19:15

    Serge En Dani:

    Haai meissie,

    Heb weer smakelijk zitten lachen om je bericht. Ik denk dat je als je terugkomt in NL maar eens serieus over een boek moet gaan nadenken! Hahah!
    Daarnaast vragen Serge en ik ons af welke ontdekkingen jij allemaal doet daar? Onder de douche? Hopelijk leest Gijs dit allemaal wél in de juiste context en hoeft hij zich geen zorgen te maken als je thuis komt :) Haha!!

    In ieder geval heel goed om te lezen dat je je prima vermaakt daaro. Wij zitten inmiddels bedolven in een redelijk flink pak sneeuw (voor zolang het nog duurt). We zijn zelfs van de weg gegleden toen we gisteren naar Dronten reden.

    Voor de rest gaat hier alles zijn gangetje.

    Heel veel groetjes, en een dikke knuf!

    Groetjes,
    Tante Dani en Ome Serge :)

  • 23 November 2008 - 19:31

    Gijs:

    Hey Lief!!

    Ik zit nu ff in volkel en heb zo de bus naar eindhoven dus heb je verhaal nog nie helemaal gelezen! doe ik strax! ik wilde gewoon de eerste zijn die reageerde hahaha

    Thnx voor je mailtje!!

    Misje! X

  • 23 November 2008 - 22:49

    Mam En Pap:

    Hallo lieve Sandra,
    we hebben je verhaal vanavond weer aandachtig gelezen en zijn tot de conclusie gekomen dat het hier in Nederland veel saaier is. Alleen vandaag was het dan toch een beetje spannend. Walter vierde zijn 45 ste verjaardag en vanaf gisteren is hier zo'n beetje de winter ingevallen. Vanochtend hielden we dus de weersberichten in de gaten en leek het allemaal nog wel mee te vallen. Wij (papa en mama) besloten rond 13.00 uur aan te rijden, Edwin wist het nog niet, maar zou eventueel wat later komen met zijn Peugeotje die hij samen met Toon gisteren gemaakt had. ( de koppelingsplaten vernieuwd). Hij wilde natuurlijk uitproberen of de auto weer helemaal in orde was.
    De heenreis ging voorspoedig, er lag nog een beetje sneeuw op de veluwe. Bij Walter en family aangekomen en enige tijd later kwam ook Edwin aan. Hij vertelde dat het vanaf Apeldoorn al flink aan het sneeuwen was en jawel hoor even later ook in Dronten. Enfin het was gezellig en rond 19.00 uur zijn we vertrokken. Onderweg is gelukkig alles goed gegaan, wel steeds langzamer moeten gaan rijden en 21.15 uur waren we weer thuis. Toen zijn Edwin en ik nog even wezen slippen, ja.ja, konden het natuurlijk niet laten, even profiteren van de gladheid. Ook dit is goed afgelopen, gelukkig waren er niet nog meer gekken op de weg.Ik heb diverse malen geprobeerd het Peugeotje om zijn as te gooien, allen het wagentje ligt te vast op de weg (Frans he). Alleen met de handrem erop kregen we hem om. Helaas is de sneewpret maar van korte duur, ik zie dat het al weer 1 gr. boven 0 is, dus dooit het een beetje. Morgenvroeg (maandagochtend) is een verkeerswaarschuwing uitgegeven, men verwacht chaos.
    Kus, mama en papa..
    Wordt vervolgd..

  • 24 November 2008 - 08:38

    Lieke:

    Ik ga voor antwoord B ;)

    Maar ik heb de 19e al vrijgehouden voor je :)

    En ik had weer een blunder deze week.. of ja de man van Glashart die aan de deur kwam whaha.. maar die doe ik nog wel mailen.. beetje genant whaha :P

    Kus

  • 24 November 2008 - 12:40

    Sabine:

    Hey girl,
    Dit keer wel alle muren overeind laten staan?;)
    Heb net op de waarbenjij van de andere meiden gekeken, wat ben jij blond geworden joh!
    Het ziet er zo tof uit daar! Ben jaloers.. Zitten wij hier in de sneeuw :S:S:S:S
    Miss You!

  • 25 November 2008 - 21:11

    Maria:

    Hoi Sandra,
    Leuk verhaal ik heb niet echt iets bijzonders te vertellen. Alles gaat zijn gangetje en daar ben ik heel tevreden mee. Ben wel met mijn gewicht bezig ben nu in 8 weken 10,4 kilo afgevallen, ben er erg blij mee. Voelt echt heel lekker, maar ja het moest wel ik was weer lekker aan het eten was 106,8 kilo dat is heel wat. Maar ik weet mijn probleem ik ben een emotionele eter en daar moet ik en andere weg in vinden en dat lukt mij heel aardig dus als jij terug bent dan zul je een andere maria zien lief mens het gaat je goed en tot de volgende keer. Maria

  • 27 November 2008 - 19:31

    Ramona:

    Hej meisje,
    wat een verhalen allemaal!
    Leuk dat jullie gezellig toch suprise doen daar! Hier is het koud grijs en flutweer en met school enzo druk, dus ik ben nog steeds jaloers. Je moet NOah trouwens echt zien! Kei lieve baby!Hij is echtmooi!
    kus

  • 28 November 2008 - 10:41

    Marion:

    Wat een heerlijkverhaal weer! Heb je nog wel zin om terug te komen?
    O ja, hetbedrijfsuitje is verplaatst i.v.m. een dubbelboeking! Kan jij ook mee naar ons theatercafee! op 22 januari

  • 28 November 2008 - 15:06

    Jill:

    Hahaha, wat een leuk verhaal weer! Een boek schrijven zou inderdaad geen gek idee zijn... wat kun jij alles toch mooi brengen!
    Ik ga trouwens voor antwoord C... is dat goed? Haha, ben benieuwd!
    En over je welkomstcomite hoef je je echt geen zorgen te maken hoor, dat komt echt wel goed! :)
    Ik heb trouwens een nieuw baantje, om vast wat ervaring op te doen. Bij karakter, dat centrum voor kinderpsychiatrie in Nijmegen (vlakbij school!). Het is echt superleuk, maar dat vertel ik je nog wel.

    Fijn weekend!
    Liefs Jill

    - oja, Gijs, wanneer ga je mee stappen..? :)

  • 29 November 2008 - 10:31

    Floor:

    San, wat een leuke verhalen heb je weer te vertellen! Ik kies voor antwoord C haha! ben benieuwd ;)
    Hier gaat het wel oke, ben vorige week naar de KNO arts geweest omdat ik steeds zo ziek en verkouden was en mijn hoofdpijn werd ook steeds erger.. Ze kon zo snel niets vinden dus toen hebben ze bloedonderzoek en een allergieën test gedaan. En donderdag ochtend is er een CT-scan gemaakt om te kijken of ik misschien ontstoken holtes heb en om te achterhalen waar die hoofdpijn vandaan komt! Ik ben benieuwd.. Zodra ik de uitslag heb laat ik het je weten!

    Liefs Floor.

    ps, wat kan Gijs toch een gekke smsjes sturen als hij wat gedronken heeft hahaha! ;)

  • 29 November 2008 - 10:31

    Floor:

    San, wat een leuke verhalen heb je weer te vertellen! Ik kies voor antwoord C haha! ben benieuwd ;)
    Hier gaat het wel oke, ben vorige week naar de KNO arts geweest omdat ik steeds zo ziek en verkouden was en mijn hoofdpijn werd ook steeds erger.. Ze kon zo snel niets vinden dus toen hebben ze bloedonderzoek en een allergieën test gedaan. En donderdag ochtend is er een CT-scan gemaakt om te kijken of ik misschien ontstoken holtes heb en om te achterhalen waar die hoofdpijn vandaan komt! Ik ben benieuwd.. Zodra ik de uitslag heb laat ik het je weten!

    Liefs Floor.

    ps, wat kan Gijs toch een gekke smsjes sturen als hij wat gedronken heeft hahaha! ;)

  • 29 November 2008 - 14:43

    Brechje:

    Haaj Sandra!!:D

    Wow!! Het klinkt echt super leuk! Ik zie het echt al helemaal voor me! Jij met de kleine poep kindjes, zó lief!

    Ik heb besloten dat ik dit ook ga doen! Ik wil later ook naar afrika maar dan als verloskundigen!! Hahaha

    Ik wens je nog heeeeel veel plezier daar! En doe de lieve kleine zeilige kindjes daar de groetjes! Xxxx Brechje (en de rest van de familie!)

  • 29 November 2008 - 17:23

    Papa En Mama:

    Hallo Sandra,

    nog even een berichtje uit Uden. Ik heb zojuist de straatprijs troffee die wij gewonnen hadden aan onze buren overhandigt en erbij gezegd dat deze in maart naar Ton (begin v.d. straat) moet, zodat we er alledrie van genoten hebben.
    Misschien doe jij daar in Gambia nog inspiratie op met het oog op het komende staatfeest aankomende zomer. Verder gaat alles zijn gangetje, morgenvroeg voorspellen ze nog wat natte sneeuw, verder is het hier waterkoud!!!. We zijn benieuwd hoe de afrikaanse bruiloft je bevallen is, als je tenminste op tijd was ervan uitgaande dat jullie met racewagen Bulletje zijn gegaan !!.
    We lezen het hopelijk in je volgend verslag.
    Sandra ik ga afsluiten want onze computer heeft de laatste tijd kuren (loopt spontaan vast) en dan wordt het lastig.
    Kusjes, Papa en Mama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

week 12

11 Januari 2009

week 12

05 Januari 2009

week 11

28 December 2008

week 10

21 December 2008

week 9
Sandra

Actief sinds 18 Sept. 2008
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 18118

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2008 - 19 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: