week 11 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu week 11 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu

week 11

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra

05 Januari 2009 | Gambia, Kololi



Maandag:
Vandaag hadden we de plannen om Afrikaans te lunchen met de ouders van Fey. Helaas moest dit eventjes uitgesteld worden door slecht nieuws. De moeder van Mariama(caretaker) was overleden. In nederland is het al helemaal niet leuk om bij iemand langs te gaan om te condoleren. Maar wat zijn hier de gewoontes??? En wat moeten we in hemelsnaam zeggen. Nou al onze moed bij elkaar verzameld en toch maar langsgegaan om ons medeleven te tonen.
Daarna meteen wat inkopen gedaan, heerlijke biologische groenten bij een tentje dat berend ons aangeraden had. En hier zagen we zowaar de eerste wortels in Gambia die NIET verschrompeld waren!
Smiddags heb ik hard gewerkt aan mijn school, want al dat gestress omdat we nog zoveel voor school moeten is ook maar niks.
Savonds heb ik samen met steffie afrikaanse kookles gekregen. De ouders van fey kwamen nu namelijk dineren! We hadden besloten Yassa te maken, dat is echt een van de lekkerste afrikaanse gerechten vind ik. Rijst met uien/paprika/knoflook/mostert saus. eigenlijk zit hier kip doorheen, maar speciaal voor alle vegetariers(de ouders van Fey zijn ook vegetarier) onder ons hebben we alleen eerst de kip in de saus gemarineerd en hem er daarna uitgevist. Ja voor alle duidelijkheid hier koken ze op een hele verantwoorde manier vegetarisch, gewoon alles in 1 pan koken, daarna snel al het vlees eruit vissen en dan het appart opdienen op tafel. Maar je kan ook niet alles hebben, en ik heb mijn grootste angst hierin overwonnen denk ik zo. Want de kindjes in afrika doen er een moord voor!

Dinsdag:
Vandaag is de dag aangebroken dat de ouders van Fey alweer naar huis toe gaan. Dus Fey is al vroeg op pad voor het laatste dagje met haar ouders. Voor mij weer een kans eens rustig aan school te zitten! Dus maar weer hard aan de slag gegaan met school. Lekker leuk dus....... Nouja je kan er ook maar vanaf zijn natuurlijk. Want ja als die schoolstress eraf is dan kan ik nog meer aftellen totdat ik weer naar huis mag.
Savonds hadden we een hutspotdate bij berend/billies. Klinkt vast heel raar om uit eten te gaan en dan hutspot te eten.... Maar het was echt het beste idee ooit! We waren allemaal in de zevende hemel toen we de eerste hap hutspot naar binnen schoven! Echt heeeeeerlijk! Dat hadden we nou net even nodig! Na afloop weer met de boesboes terug naar huis. Want we hebben toch voort besloten in het donker beter niet naar huis te kunnen lopen.... dan kunnen we beter met de boesboes gaan. Want daar zitten nog een hoop andere mensen in! Behalve vanavond want nu waren wij de enige.... achja we weten hoe de deur open moet en we moeten springen. Bovendien zijn boebboess echt helemaal tha bomb!

Woensdag:
Oudjaarsdag! Alweer zo’n verschrikkelijke feestdag in het buitenland zonder al je vriendinnetjes familie en je vriendje in Nederland. Bahbah helemaal niet tof! Gelukkig heb ik hele lieve vriendinnetjes die mij op zo’n momenten nog wel eens willen bellen en smsen voor steun! Om er hier dan toch een beetje de sfeer in te houden hadden besloten oliebollen te gaan bakken. Zonder echt recept. Maar op gevoel kun je toch ook best oliebollen bakken.... Helemaal met 4 meiden zoals ons ofniet? De oliebollen waren uitstekend gelukt!!!!!! Klein detail alleen, dat ze niet naar oliebollen smaken..... Meer naar bolletjes pannekoeken en cake.... Maar ach kleinigheidje blijf je houden toch? We kunnen ze altijd nog gaan verkopen voor 1 dalasi.....
En terwijl ik dan nog maar even als een echte Gambiaan lui op mun bed ging liggen omdat oliebollen bakken wel echt heel vermoeiend is! Hadden de andere meiden nog een lekkere avondmaaltijd in elkaar geflanst. Huphup even de feeststemming erin dan en lekker eten en mooi zijn voor de jaarwisseling. Nou eerst wat in de lodge rondgeluiert en nog meer op bed gelegen, want het leven hier is echt heel vermoeiend! En dan toch maar op naar het strand. Want wij gaan het nieuwe jaar inluiden op het strand, samen met een aantal flessen wodka/limonade die naar kots smaken. Klinkt echt supertof toch......
En ja we moeten toegeven dat het uiteindelijk ook heeel geslaagd was. Allemaal heel benieuwd naar wie er in NL aan ons zouden denken en ons zouden bellen...zaten we dan op ons kleedje op een leeg strand. De feeststemming kwam er steeds meer in.... en het niveau daalde ook hard! Totdat we eventjes flink werden wakker geschud! Precies op het moment dat wij elkaar allemaal stonden te kussen en gelukkig nieuwjaar stonden te wensen.... werd de telefoon van Steffie gejat. Die lag los op ons kleedje waar we voor stonden. Gelukkig zijn er ook nog aardige gambianen hier en een lief klein jongetje waarschuwde steffie. Die vervolgens een hele snelle reactie had en achter de dief aanrende en weer terugkeerde met haar telefoon terug. Aplaus voor onze held steffie!
Na bijgekomen te zijn van dit drama weer verder gefeest met zijn vieren.... naar mate de flessen leeg gingen werd het steeds grappiger. En zo kwamen Fey en ik op het geweldige idee om te gaan zwemmen! De zee had rode vlag dus die durfden we niet aan maar het zwembad zou vast geen kwaad kunnen.... En ach wat maakt het uit de we geen zwemspullen bijhebben... in een bh en string kun je ook heel goed zwemmen. De securitry was het uiteraard helemaal met ons eens op dit punt... Maar ja we hadden er niet over nagedacht hoe het moest als we geen droog ondergoed meer hebben en we helemaal nat zijn en geen handdoek hebben. Maar ook dit probleem is zo opgelost, want als in de wc naakt onder de handendroger gaat staan ben je zo droog! En ondergoed aandoen is zooooooooooooo 2008!
Rond een uurtje of half 5 dan toch maar terug naar huis toe... de drank en het eten was immers op...En te pinnig dat we zijn, want de taxiprijzen waren deze avond erg duur! Dan gaan we gewoon lopend naar huis! Iets wat we hebben geweten, want er ging nu een hele stoet mannelijk gambianen achter ons aan die ons niet met rust wilde laten.... heeeeeeeeel irritant! Dan maar snel wandelen en zo snel mogelijk thuis zijn! Niet dat die mannen ons iets aandeden maar al dat gehang en gepraat om ons heen was al irritant genoeg!
Thuis aangekomen nog eventjes snel 2 zakken chips leegegeten en naar bed gegaan!

Donderdag:
Oef auw bah! Eventjes vergeten dat katers zo heftig konden zijn! Zelfs smarties hielpen niet meer op dit punt.....gedver dat word dus een dag lang in bed blijven. Want liggend ziet de wereld er toch veel mooier uit! De laptop en een paar mooie films uitgesteld en chillen maar....savonds dan toch maar een keer onder de douche gestapt omdat we gingen uit eten. Uit eten betekende nu een vette pizza naar binnen werken want dit is toch het meest geschikte eten voor zo’n dag. Helaas kwam ik niet verder dan 3 happen en kon ik geen doggiebag vinden om de rest in mee naar huis te nemen. Terug naar huis en na ff wat gedronken te hebben maar weer terug naar bed, zodat deze dag snel voorbij zou zijn.
Snacht kreeg ik nog de schrik van mijn leven toen ik naar de wc ging en meende dat er alweeeeeeeeeer een kikker in de badkamer zat! Gadver stomme beesten! Daarna kon ik het eerste uur natuurlijk niet slapen omdat ik voort overal kikkers zag en voelde! En toen ik om 5 uur wakker werd omdat ik alweeeeeeeeeer moest plassen moest ik ook nog eens mijn plas 4 uur lang inhouden omdat ik de badkamer niet indurfde voordat Fey die kikker had weggejaagd....

Vrijdag:
Vandaag vroeg op want we hadden een afspraak met de WHO(world health organisation) hoe stoer is dat! En wat een aardige man was het.... Hij vertelde honderd uit en we zijn weer tot interresante ontdekkingen voor ons onderzoek gekomen. Een goed begin van de dag dus...
Aangezien nog steeds alles ontzettend vermoeiend is in Gambia, was het ook pure noodzaak dat we de rest van de middag in bed doorbrachten....Lekker tijdschriftje lezen, en wat bijlezen over de nieuwe mode dan ben ik straks heel misschien nog niet helemaaaaal wereldvreemd!
Savonds gingen Willeke en Steffie op pad om hun vriendinnen van het vliegv eld te halen! En zijn Fey en ik weer aan school gaan zitten werken. En ja het eerste grootste deel van mijn schoolopdracht is nu een heel eindje af! Dat scheelt alweer een beetje stress. Maar nog niet te vroeg juichen want mijn andere deel moet ik nog wel maken!

Zaterdag:
Vandaag zijn we op stap geweest met Saskia en Rendy, eventjes kennis laten maken met de boesboes en Serekunda. Later op de dag zijn we nog eventjes naar het zwembad geweest. Nog even een beetje bijbruinen.....Om savonds gezellig wat te drinken met zun allen in het hotel. Want daar waren raketjes aanwezig! Hmmmmm Tof dat ze die hadden mee gebracht.


Wist u dat:
- Sandra en steffie sinds lange tijd weer een douchedate hebben gehad!
- Sandra het nu wel welletjes vind en gewoon terug naar huis moet
- Steffie niet meer op asfalt kan lopen, en alleen nog maar goed overweg kan met zandwegen...
- er nog steeds een putlucht hangt in het huis van Fey en Sandra... zoals het ruikt als er een dier ligt te rotten....Nader onderzoek heeft nog niks uitgewezen.


  • 05 Januari 2009 - 13:40

    Floor:

    Hee lieverd,

    wat maak je toch een hoop mee haha! Nog even volhouden en dan mag je weer naar huis!! en dan gaan wij HEEEEEEEEL erg snel daten! :D Heb je met oud&nieuw mijn smsje nog gekregen? Hij werd namelijk niet echt afgeleverd bij mij, net als die 30 andere smsjes.. :s Je hebt in ieder geval goed gefeest he!! Jou 1 januari lijkt verdacht veel op die van mij, ik heb ook de hele dag op bed gelegen haha! Heerlijk dat soort dagen..
    Nou meis, geniet nog van de komende dagen en tot snel!

    Dikke kus, Floor

  • 05 Januari 2009 - 13:59

    Tea En Andre:

    Hoi hoi geniet nog maar lekker daar want hier ligt een dikke pak sneeuw.het aftellen is voor jou nu begonnen.
    nog de beste wensen van ons. hou doe

  • 05 Januari 2009 - 14:03

    Mama En Papa:

    Hoi Sandra
    Ja ik heb je net wel op msn gesproken en gezien (wat ik echt heeel erg leuk vond)maar nu wil ik toch ook nog even kwijt dat je weer een mooi verhaal geschreven hebt. Tsjonge tsjonge toch jullie maken er van alles mee en bang zijn jullie ook niet. En Steffie is wel een ware held dat ze dat durft maar toch wel op letten en inderdaad 's-avonds maar niet meer alleen naar huis lopen, lijkt me niet zo'n geweldig idee.Nou Sandra wij wensen je nog een hele mooie week toe en succes met alles.

    Heel veel liefs en een dikke knuffel van je vader en moeder vanuit het winterse Uden

  • 05 Januari 2009 - 20:54

    Maria:

    Dag lief mens,
    Ten eerste een goed 2009. Je verhaal over oudjaar dit raakte me wel kan het me zo voorstellen dat je dan je familie en vrienden mist want dat hoort een beetje met oud jaar. Gelukkig dat juliie er samen toch nog wat van hebben kunnen maken. En de tijd van naar huis gaan is dicht bij en eigenlijk lijkt het dan nog lang te duren terwijl je er bijna 3 maanden bent maar ik hoop Sandra dat het je toch allemaal mag lukken en langzaam aan het afronden.
    Liefs Maria

  • 06 Januari 2009 - 12:49

    Anita:

    Hallo Sandra,
    Nu kun je zeggen dat je dit jaar weer naar Uden mag. Nog ff volhouden.
    Hoe beviel de oudjaarsduik? Het is hier heeeeeeeeeel koud.
    Groetjes Anita.

  • 08 Januari 2009 - 18:40

    Stefanie:

    Heeey chick!

    Hahaha kwak kwak kwak:P!
    Wat een smerigheid zeg denk dat ik ook geen oog meer dicht zou doen.
    Maarja tja katers zijn erg zwaar maar als je slim bent ga je der toch maar weer een beetje aan wennen.... want in ons cafee wachten de raketjes alweer op jou!:D
    Nog heel fijne dagen en dat je maar weer snel terug komt... het telt nu al hard af!

    Kus kus

  • 09 Januari 2009 - 20:51

    Marianne En Walter:

    Hoi Sandra,

    De dagen dus goed doorgekomen zie ik.
    Nu is het einde dus echt in zicht.
    Dat je nog een hele fijne week daar mag hebben en voorzichtig met Gambianen he.
    Het is toch leuk om de rest van je leven over deze mooie ervaring te kunnen praten en niet de pest aan Gambianen te hoeven hebben.
    Want echt irritant is pas als ze je echt niet met rust hadden gelaten.
    Dus Sandra, geniet er nog maar lekker van, pak nog maar een katertje mee (ook al is dat de volgende dag ook niet echt prettig) maar niet zo naief he.

    Groetjes uit Dronten.

  • 11 Januari 2009 - 17:14

    Daantje:

    Hé Sannie,

    Waar blijft je nieuwe berichtje? Zit al de hele dag met smart bij de pc te wachten...maar nog steeds niks...snif snif...Het zal wel een rare week worden. Ben je eindelijk gesetteld, en dan ga je alweer weg!

    In ieder geval, alvast een hele fijne week toegewenst namens Serge en mij en maak er maar een dotje mooie herinneringen extra bij :)

    Dikke knuf, en tot gauw!

    Daan en Serge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

week 12

11 Januari 2009

week 12

05 Januari 2009

week 11

28 December 2008

week 10

21 December 2008

week 9
Sandra

Actief sinds 18 Sept. 2008
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 18109

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2008 - 19 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: