week 12 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu week 12 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu

week 12

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra

11 Januari 2009 | Gambia, Kololi

Week 12

Maandag:
Vandaag na 2 weken weer de eerste dag dat de kinderen hier kwamen! Heerlijk om hun gezichtjes weer te zien zeg! Vandaag zijn we ook weer naar de school geweest. Rendy en Saskia mee op sleeptouw genomen om hun te introduceren in de school. Helaas waren er echt maar heel erg weinig kindjes! Mijn klas was echt voor meer als de helft leeg. Zullen er nog wel in moeten komen van de vakantie ofzow….
Ik moet ook zeggen dat het nu wel voort heel erg begint op te vallen dat momodou eigenlijk nooit meer naar school komt. Sinds hij ziek is geweest en ik daar thuis nog ben wezen checken is ie nog maar een paar keer op school geweest. Erg jammer.
De rest van de dag redelijk rustig aan gedaan hier… een beetje met de kindjes bezig geweest…. En druk met school bezig geweest! Jaja mijn schoolopdracht is ongeveer helemaal af nu! Echt een opluchting…

Verder is het voor ons ook allemaal voort zo normaal… dat je in de verhalen ook niet echt meer weet wat er allemaal gebeurt is hahaha. De meest vreemde dingen, kijken we niet meer van op… maargoed

Dinsdag:
Vandaag de dag vroeg begonnen omdat we een afspraak hadden met VSO een belangrijke organisatie. Op naar VSO dus…. Vanuit VSO konden we meteen weer door richting school, om daar Marie op te halen voor een internetcursus van ons. Gelukkig waren er vandaag al ietsje meer kinderen op school. Marie kreeg haar internetcursus en na afloop zijn Fey en ik weer heerlijk ouderwets wezen eten bij de lunchroom naast school(een uitgebreide colashop, uit een paar palen hout gebouwd met binnenin wat houten plankjes en ervoor aan de “bar” een bankje en sinds kort is het nu ook overdekt en afgesloten met vloerzeil.) Maar de broodjes met ei en de cola zijn er heerlijk! Buitenom een enkele keer als willeke er banjul belly oploopt…. Maar dat zijn kleine details natuurlijk….
Nadat we school weer verlaten hadden en thuis eventjes wat gegeten hadden moesten we meteen weer door op pad naar een privekliniek hier. Want we moeten daar even connecties leggen zodat onze kindjes er voor weinig geld naar toe kunnen. Want dan krijgen ze tenminste een echte dokter te zien! De privekliniek was prachtig! Ik keek mijn ogen uit na mijn laatste bezoek aan een ziekenhuis hier. Deze kliniek had zelfs zijn eigen lab en rontgen apparaat. Wat een luxe! Het kost wat maar dan heb je ook wat! Nu nog eventjes slijmen voor een fixe korting en het is geregeld. Na daar met de belangrijkste arts gesproken te hebben ging hij onze deal overleggen en moesten wij nog een brief schrijven. Met alles over het project en de kinderen en wat we willen.
Komt voor de bakker zou ik zo zeggen…..
Na nog even een terrasje gepakt te hebben zijn fey en ik weer naar huis gegaan, waar we de rest zagen voor een gezamenlijk Afrikaans diner! Want Rendy en Saskia moeten wel een echt Afrikaans gerecht geproefd hebben…..

Woensdag:
Vandaag zijn Fey en ik begonnen met wat verslagen uit te werken. Terwijl Willeke, Steffie en de vriendinnen op pad gingen om een beetje cultuur te snuiven….
Alvast een beginnetje gemaakt aan de brief voor de kliniek en wat andere dingen uitgewerkt en de ochtend vliegt voorbij….vandaag zouden de kinderen in eerste instantie naar huis gaan omdat het morgen misschien public holiday was…. Het is hier tot op de dag onbekend wanneer de public holidays nou zijn…. Na heel lang wel niet wel niet wel niet gehad te hebben over waar de kinderen heengingen stonden ze plots heel onverwachts toch voor onze neus smiddags…. Want het was morgen dan wel publicholiday maar dan bleven ze wel de hele dag hier… want waarschijnlijk was het vrijdag wel weer school.
Nu de caretakers hoorde dat het public holiday is morgen moesten ze natuuuuuurlijk naar huis.,… De public holiday was er omdat voor de moslims morgen het nieuwjaar begint. Dus moesten ze vandaag nog veel eten gaan koken voor feest. De manager keurde dit zonder knikken of blozen goed en weg waren de caretakers….
Daar zit je dan met 4 kindjes zonder dat er overlegd is of fey en ik geen andere afspraken hadden…. Niet zo heel handig dus.
Maargoed wij met de kinderen aan de slag en al gauw had ik een slapende kalidu op mun borst liggen. Kalidu mocht hier van de caretakers niet vroeg meer naar bed want dan was ie sochtends te vroeg wakker, vandaar dus….. ik met het kleine druifke in me armen richting slaap kamer waar ie met geen mogelijkheid meer wakker was te krijgen om tanden te poetsen. Dus maar snel een slapend kindje zijn pyjama aangedaan en lekker in gestopt zodat ie fijn verder kon slapen…. Het was echt te lief voor woorden! Als ie tijdens het omkleden soms eventjes half wakker werd kroop ie snel weer richting mijn schoot om daar verder te slapen….helemaal vertederd ging ik dus terug naar de rest om daar de andere kindjes nog even bezig te houden.

Donderdag:
Nieuwjaar voor de moslims onder ons!!!! Happy new year! Omdat we vonden dat de caretakers ook zelf moesten leren hoe ze een hele dag met de kinderen bezig konden zijn… zijn wij vandaag de lodge uitgeslopen… Vandaag een chilldagje aan het zwembad. We moeten namelijk nog snel eventjes bijbruinen voordat we straks teruggaan! Helaas wil sandra dan iets te snel bijbruinen en verbrand ze na 3 maanden alsnog haar benen…. Gelukkig is ons motto rood word bruin!
Smiddags nog even met zijn alle op pad geweest en nog naar een kleine lokale brouwerij waar ze heeeeeeeeeele lekkere likeurtjes maken! Jammer dat je niet zoveel alcohol het vliegtuig mee in mag nemen….. savonds nadat het eten in de lodge niet te vreten was omdat het weer s naar rotte vis smaakte zijn we nog even naar billies geweest voor een heerlijke tostie!

Vrijdag:
De dag lekker rustig begonnen met wat luieren en niksen…. Smiddags dan toch maar wat ondernomen en boodschappen gaan doen. Waar ik in de supermarkt op het geweldige idee stootte dat ik vandaag Afrikaans ging koken en yassa zou gaan maken… dat had ik immers geleerd vorige week! Thuis aangekomen zijn Fey en ik als echte gambianen meteen begonnen met het sorteren van rijst(de rijst hier is nooit helemaal schoon dus je moet ongeveer korreltje voor korreltje kijken of er geen plantenresten en steentjes tussenzitten…. Een hele boeiende taak dus) na 5 minuten hadden we dit eigenlijk wel al gezien… maar het moest toch gebeuren... daarna de rijst nog even 20 keer wassen op een hele speciale manier om de laatste viezigheidjes eruit te halen en de rijst is klaar voor gebruik. Dit alleen al neemt ongeveer langer dan 1 uur in beslag. Daarna aan de slag met het koken… eerst het kolenvuur aanmaken dan maar. Men neemt een groot stuk plastic en wat kolen…. Steek het plastic aan, ga als een dolle wapperen met een kartonnetje en als het goed is krijg je het dan aan. Of misschien toch niet helemaal….. een paar kolen brandde toch wel al maar helaas heeft een kleine afrikaan ons toch een beetje moeten helpen… nu alle voorbereidingen dan echt zijn getroffen kan men aan de slag met koken. Marie keek wel een beetje vreemd toen tussendoor kwam kijken maar daar trekken wij ons niks van aan! Met Sandra als chefkok komt het natuurlijk altijd goed…. Noujaa…. Het eten was erg lekker, niet helemaal zoals het hoorde, ook niet helemaal Afrikaans en dat de rijst tussen plakrijst en pap inzat was ook een klein detail….. iedereen had met smaak gegeten en daar gaat het uiteindelijk toch om…. Eten koken in the gambia is ook niet makkelijk!
Deze avond hadden we ook het tragische afscheid van Rendy en Saskia… nu ik hun zo bezig zag met de koffers kreeg ik spontaan de kriebels…. Want over ongeveer een week ga ik ook weer heeeeeeeeeeeerlijk naar huis toe!!!!!!! En dat is maar goed ook!

Zaterdag:
Vandaag lekker chilldagje!!! eerst nog eventjes wat geshopt lekker wat afdingen bij de gambianen... en dat afdingen gaat dan ook echt over een paar cent of een paar euro hahahaha... En nog lekker wezen uitlunchen hmmmm
Savonds kregen we een onverwachtse uitnodiging van Jonathan om zijn nieuwe veel te luxe huis te komen bekijken. Jonathan is onze gulle sponsor van Kololi Beach club. deze man heeft al 1000euro voor ons bij elkaar verzameld!!!!! Nu nog maar afwachten of het ook allemaal doorgaat....

Zondag:
Vandaag zoals iedere zondag weer aan het zwembad gelegen.... Het was wat frisjes vandaag! en veel in het water zijn we dan ook niet geweest! Veeeeeel te koud! En als ik het koud vin dan is het ook echt koud hoor hahaha


Tip van de week:
- Deze tip geld voor de mensen die van plan zijn volgende week mij te zien..... BEGIN ALVAST MET KNOFLOOK ETEN VANAF NU, dat bespaard zeer vervelende situaties ;)

Tot snel!!!!! Liefs
Sandra

  • 11 Januari 2009 - 19:37

    Papa En Mama:

    Hoi Sandra

    Ja het klinkt saai maar ook deze week vonden wij je verhaal weer geweldig. Ik ben benieuwd of er volgende week ook nog een afsluitend verslag komt. Als jij toch zo'n goede kok bent mag je hier ook wel een keer Gambiaans eten klaarmaken hoor.
    En denk je volgende week wel afscheid te kunnen nemen van Kalidu, want als ik het zo allemaal lees is hij wel erg gek op jou (en andersom ook).
    Nou Sandra geniet deze laatste week nog maar volop van je grote avontuur dat je er bijna op hebt zitten. Heeel veel liefs en een dikke knuffel, kuskus en tot volgende week. papa en mama

  • 11 Januari 2009 - 20:02

    Floor:

    Hee lieverd,

    nog eventjes volhouden jij!! Voor je het weet mag je ook lekker je koffers pakken en weer naar huis toe! Maar geniet de laatste wel maar wel goed van je schatjes, je gaat ze echt missen als je straks weer thuis bent.. *spreekt uit ervaring en mist Maliwan nog iedere dag* :(
    Ik ga je snel zien Sannie, ik heb binnenkort 2 weken vakantie en dan kunnen we vast wel een date plannen!
    Een hele dikke kus en tot snel!

    xx Floor

  • 12 Januari 2009 - 16:16

    Lieve Liesbeth:

    Hoi Sandra,

    Ik heb nog geen kans gehad je verslag van vorige en deze week te lezen maar dat ga ik zo snel mogelijk doen. Ik wil je voor nu een hele fijne week toewensen, geniet van alles wat zo anders is dan hier, en knuffel "je" kindjes nog eens lekker, want de tijd gaat nu wel hèèèèèl snel, ik wens je alvast een hele goeie terugreis en een warm welkom van het thuisfront.

    Ik zie jou een weekje later pas, want ik heb even vakantie als jij terug bent, Sandra het ga je goed van de week, en tot ziens in ons koude kikkerlandje van (vegetarische) erwtensoep en stamp.

    Afz. Lieve Liesbeth,

  • 12 Januari 2009 - 17:48

    Jill:

    Hmm, die tip zal vooral bedoeld zijn voor Gijs neem ik aan? ;) Haha...

    Was vanmiddag even bij je mama (en papa) op bezoek, was gezellig. Merkte toen ook dat ik je toch wel heel erg mis!!! Dus ben ook best blij dat je er over een weekje weer gewoon bent....
    Geniet nog van je laatste weekje in the gambia!!!
    XX

  • 12 Januari 2009 - 18:57

    Lieke:

    Hoi San,

    Weer hard gewerkt deze week lees ik. De kinderen hebben echt een goede aan jou :) maar ik had ook niet anders verwacht.
    Maar ik begin van t weekend met knoflook eten, want ik het vrijdag mee eerste werkdag bij Listers! Is ook bediening.. dus ben benieuwd. Geniet er nog ff van en tot snel.

    Dikke kus Lieke

  • 13 Januari 2009 - 11:40

    Sanne:

    heey San,

    Jij gaat dus vast een keer flink afrikaans koken als je terug bent, zo te horen is het hier erg makkelijk, want het vuur kan hier gewoon met een draai aan de knop ipv jezelf vergiftigen met een stukje plastic :P
    Als je kalidu niet kan missen neem hem dan maar mee, zien wij ook eens wie het geweldige, lieve, schattige enz enz ventje is waar jij zoveel mee optrok!
    Ik zou zeggen tot volgende week weer een keertje, het wordt tijd jou weer eens te zien!

    Veel plezier in de laatste week!
    X Sanne

  • 16 Januari 2009 - 10:11

    Anita:

    Hallo Sandra,
    Nog een paar dagen. Leg je dikke trui maar vast klaar voor het koude Nederland. En een tip, laat Kalidu en alle andere dingen die in Gambia thuis horen, in Gambia. Goede reis en tot ziens.
    Groetjes Anita.

  • 16 Januari 2009 - 11:01

    Gijs:

    nog 3 nachtjes slapen! ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

week 12

11 Januari 2009

week 12

05 Januari 2009

week 11

28 December 2008

week 10

21 December 2008

week 9
Sandra

Actief sinds 18 Sept. 2008
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 18114

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2008 - 19 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: