Week 4 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra

16 November 2008 | Gambia, Kololi

Week 4 in the Gambia

Het is weer zover, weer tijd voor het wekelijkse verhaaltje. Inmiddels zit week 4 er al weer op, dat betekend dat we al op 1/3 zitten hier…Stiekem toch wel fijn hoor!

Verder even een mededeling: Er was iemand van de telefoonboom afwezig, we waren uit de lucht met het netwerk…Dus van maandag t/m woensdag heeft mijn NL-nummer het niet gedaan. Smsjes die toen dus verstuurd zijn naar dat nummer zijn niet ontvangen…..

Nou de afgelopen week hebben we zoals gewoonlijk weer 4 dagen op school doorgebracht. Het begon weer echt dodelijk vermoeiend! Zoals gewoonlijk ontzettend drukke kindjes en een aantal die echt werkelijk waar het bloed onder je nagels vandaan halen. Maar ondanks dat blijven het toch echt allemaal stuk voor stuk schatjes. Je merkt ook dat je ze beter begint te leren kennen en dat je een beetje een soort van band met ze begint te krijgen. Ik wordt hier inmiddels door de leraressen ook al de tubab-mama van Kalidu genoemd… Dat blijft echt mijn schatje, en Steffie en ik hebben besloten dat we hem samen gaan opvoeden….Vast nog wel ergens een gaatje in onze koffer toch???
De laatste dag op school deze week was echt geweldig! Voor het eerst leken de kindertjes een beetje te corrigeren te zijn. Ik heb met ze geverfd, heel leuk is dat… ze vinden het vooral heel erg leuk als je hun hand helemaal onder de verf doet zodat ze dan een hele scheve mislukte handdruk op het papiertje kunnen zetten… want met sommige krampachtige handjes hier krijg je toch wel een heel verassend resultaat! Na het leuke verfuurtje was het zoals gewoonlijk op donderdagmiddag weer tijd voor gymles. Dat is altijd erg leuk, maar ook erg vermoeiend… Maar ik had het nu redelijk goed bekeken, een beetje op de wip zitten met een stel kindertjes… Heerlijk en de kindertjes vinden het ook nog helemaal geweldig. Toch makkelijk. Dan af en toe zo nog een balletje gooien. En heel vaak kindjes in de lucht gooien en ronddraaien. Vooral dat valt heel erg goed in de smaak. En het leuke is dan, dat ik dat één keer doe met het kleinste manneke van de klas… maar vervolgens staat de hele klas, inclusief de grote zware mannekes in de rij… Jaja mijn arm en rugspieren worden hier heel regelmatig getraint.
De taak van deze week was het observeren van de kindjes die mogelijk in de lodge komen wonen. Om er zo ook achter te komen of het voor hun een goede oplossing is om hier te komen. Ik mocht Kalidu observeren (jeej jeej jeej), ricard (een heeeeeeel erg druk jongetje van een jaar of 9 die een concentratievermogen van 2 seconden heeft), en Batu ( het libanese meisje wat al eerder beschreven is). Erg leuk om dit te doen, en je komt ook tot verassende ontdekkingen soms. Ik heb ze geobserveerd in de klas, en regelmatig meegenomen naar de zogenoemde speelkamer. In dit lokaal staan wat fietsjes, wat rotzooi en het allerleukste een ballenbak. De kinderen vinden het geweldig! Dus vervolgens heb ik iedere ochtend in de ballenbak gelegen, echt heel vermoeiend hoor ;)
Deze kindjes zitten allemaal in de kleuterklas, en dus zit ik ook nog steeds in de kleuterklas, iets wat ik wel heel leuk vind. Leuk vanwege de lieve kindjes, maar ook leuk vanwege de lerares Mary. Dit is echt een schat! Ook een van de weinige die altijd met de kindjes bezig is en ook nooit een kindje zal slaan. En omdat ik altijd kinderen in de hoek van de klas laat staan voor een paar minuten als ze slaan, doet Mary dit nu ook. Erg leuk om te zien dat je dan dus toch iets bereikt… Nou niet dat het altijd even goed werkt, want de helft van de keren lopen de kinderen net zo hard weer weg uit de hoek en kun je ze keer op keer weer terugzetten. Dat is gewoon het lastige dat je hun taal niet spreekt. Je kan ze helemaal niet uitleggen waarom ze daar nu moeten staan. Alleen met een boos gezicht en wat gebaren duidelijk maken dat ze iets fout deden en daar nu moeten staan.
Verder zijn we nu ook druk met de voorbereidingen voor de kindjes hier in de lodge te krijgen. We zijn al volop bezig met werkroosters in elkaar zetten en kostenberekeningen te maken. Best lastig af en toe maar het hoort erbij.
Verder is er geprobeerd onze dictator duidelijk te maken dat ze niet langer nodig is hier in de lodge, en dus maar moet vertrekken. Maar dit lijkt niet helemaal te zijn aangekomen. Ik heb sterk het vermoeden dat deze dame oost-indisch-doof is. De spanning tussen ons en haar loopt nu dan ook steeds hoger op. Echtwaar dat er iemand zooooooo kinderachtig kan doen, en dat dan van een volwassen vrouw die ook nog s priester in de kerk is. Niet te geloven. Zo gaat ze expres eerder weg opweg naar school zodat ze eerder in de schoolbus kan zitten, wil ze ons het geld voor het water te kopen niet meer geven, pas na lang aanhouden kregen we dat voor elkaar en ga zo maar door….
Maargoed genoeg nu over de school, de kindjes en het project….

Nu verder met onze vrije tijd… Steffie en ik hebben geïntroduceerd dat we de honden van hier moeten uitlaten... Dus zijn wij deze week begonnen met een dagelijkse middagwandeling met de honden. Helaas hielden we dit niet langer dan 1 dag vol, omdat we het daarna te druk hadden met andere dingen. Zoals nog vele langere wandelingen. Oja Steffie en ik hadden het bedacht hoor! Wij gingen wel eens even wat spullen in de “grote” supermarkt halen, en hier hadden we absoluut niemand anders zun hulp bij nodig. Zo ook niet de hulp van taxi’s en boesboesjes. Nee wij gingen wandelen! Nou iedereen hier keek ons al een beetje verbaasd aan, want die supermarkt ligt nou niet echt bepaald vlak naast de deur….
Maar wij hielden vol, en ja hoor daar vertrokken we dan vol goede moed. (Het wordt trouwens nog wennen als ik terug ben in Nederland, want hier voel ik me zeer geliefd en belangrijk als ik over straat loop. Iedereen vraagt hoe het met je is en wil graag je vriend zijn hahaha en kleine kinderen gillen je uit alle macht na, in de hoop een zwaai op te vangen. Zo ook onderweg naar de supermarkt, en dit keer ging het ook gepaard met om de 2 minuten pssst heee psssst! Beetje irritant maar alles went) Nou na ongeveer 1,5uur gewandeld te hebben hadden we toch echt de supermarkt bereikt. We hadden dus wel iets extras(een lekker lion-reep en een bus pringles salt en vinegar) uit de supermarkt verdiend na zo’n wandeling. Wij onze boodschappen gedaan, en weer vol goede moed begonnen aan de terugweg. Dit keer een andere weg genomen in de hoop dat die korter zou zijn.(iets wat een KLEINE inschattingsfout bleek te zijn). We hadden er natuuuuurlijk ook helemaal niet bij nagedacht dat het er nu dan ook op neer zou komen dat halverwege de terugreis het stikkedonker zou zijn…. Maar gelukkig hadden wij heeeeeeeel veel geluk en kwamen we na een half uur gelopen te hebben op de terugweg, Jos en zijn tijdelijke auto tegen! HOERA gered! Heerlijk met de auto terug naar huis dus.
Verder hebben we afgelopen vrijdagavond ons 1 maandelijks jubileum hier gevierd, want we zijn hier toch ongeveer een maand! Een erg leuk feestje met een zeer laag gespreksniveau… en om het feestje toch een beetje rock en roll stijl te laten lijken moest ook de muur bij de voordeur van steffie en willeke er aan geloven… Dit omdat ik bedacht had dat de deur extra hard dicht moest(zodat onze dictator wakker zou worden), het gevolg was dat toen de helft van de muur eraf viel… tjah welkom in de lodge hahaha

Bloopers van de week
• Jos die denkt dat je de laptop gewoon kan aansluiten aan de stroom, als de stroom is uitgevallen. Want dat kan toch gewoon, je kan toch gewoon de stekker in het stopcontact doen….
• Fey heeft een nieuwe uitvinding, en wel de Bliblibliotheek…..
• Sandra laat de muur instorten…
• Dictator en de kok en schoonmaakster worden betrapt bij het kijken van een harde pornofilm op hun telefoon!!!
• Kalidu heeft een warme nattte plek op de broek van steffie veroorzaakt… Tjah dat krijg je als je onzindelijke kindjes op schoot neemt…

Nou lieve lezertjes, dit was het verhaaltje van de week maar weer… Ik mis jullie, en ik wil van jullie graag leuke verhalen uit Nederland ontvangen, zoals de blunders tijdens het stappen enz….Tot schrijvens maar weer!

Veel liefs, en een kusje voor die ouwe lobbes in eindhoven!
Sandra

• 16 November 2008 - 21:24

Dani En Serge:

Haai meissie,

Hebben net weer genoten van je verhaal. Ongelooflijk dat er alweer 1/3 op zit, het gaat echt heel snel. Werk ze komende week en doe je best om nieuwe bloopers te creëren, zodat je volgende week weer zo'n leuke tekst kan schrijven!

Dikke kus,
    Dani en Serge

• 17 November 2008 - 09:48

Hoii Meiss!
    Weer super veel leuke dingen beleefd zie ik :)

Naa mijn kleine blunder is dat ik jou lieve vriendje helemaal over het hoofd zag in de bus haha.. gelukkig hij mij ook... haha zat namelijk al dik tien minuten langs hem (wel met gangpad ertussen dus valt mee ;)) en toen bedacht ik me ineens die stem ken ik! en dat was Gijs haha

Maar verder nog niet veel gebeurd, 3 december beginnen me tentamens namelijk weer :( dus moet nu heeel hard leren :| saai dus

Doe jij nog maar ff genieten daar, want hier is het toch maar KOUD!! dus nederland hoef je niet te missen ;)

Kuss&knuffel Lieke

• 17 November 2008 - 09:49

Hoii Meiss!
    Weer super veel leuke dingen beleefd zie ik :)

Kuss&knuffel Lieke

• 17 November 2008 - 09:49

Lieke:

Vaag hij post hem twee keer...

• 17 November 2008 - 09:50

Lieke Nog Een Keer:

Ohhw jaa!! Je staat op kliknieuws GAAF! :)

• 17 November 2008 - 11:09

Mama En Papa:

Hey lieve schat

Je maakt wel ieder week veel dingen mee zeg, kei leuk om te lezen. Hier hebben we nog geen bloopers meegemaakt maar is er een dan laat ik je het beslist weten.
    Tubab mama weer heel veel succes met je werk de komende week en tot horens.

Dikke kus,
    mama en papa

• 17 November 2008 - 15:16

Maartje:

ha meid!!
    Je bent beroemd, je berichtje staat op kliknieuws :) Je mag Kalidu wel mee naar huis nemen hoor, kannie mooi met Noah spelen, haha.
    Ik mis je echt en ik wil ZO graag dat je langskomt!!! Gelukkig schiet het al een beetje op, 1/3 alweer..
    Geniet er nog lekker van!

Liefs.

• 18 November 2008 - 16:19

Walter-Marianne:

Hoi Tubab Sandra,

Wat maak je toch elke week weer een hoop mee. Geniet er maar van want de tijd is zo weer voorbij. Je zit alweer op 1/3. Heerlijk warm in de zon. Dat is beter als dat herfstweer hier.

Veel liefs en groetjes uit Dronten.

• 19 November 2008 - 18:35

Jill:

Brr, het wordt koud hier! Aan het einde van de week wordt zelfs sneeuw voorspelt, hopen dattie blijft liggen! ;) Haha.
    Wat een herkenbaar avontuur weer deze week, met al jouw fratsen.. het lijkt net of je nog gewoon hier bent en even een mailtje stuurt! Vandaag stond je in het Udens Weekblad, met je verhaaltje over Kalidu enzo! Superleuk! En die mooie foto erbij met je kindjes! Ben echt trots op jou.... :)
    En ook in de klas komt het vast een keer goed met die structuur, dat moet wel met jou als strenge juf! ;)
    Nah, ik duik lekker mijn bedje in want ben niet helemaal lekker. Ben weer benieuwd naar je volgende avontuur vant weekend!
    Meisje, heel veel plezier en succes en wij missen jou ook! De eerste paar maanden zul je hier ook nog wel aangesproken worden hoor, maar dan meer van: "Hé ben je weer terug?!" Haha... dus dan kun je nog even genieten!
    We houden contact!
    Trusten, liefs Jill.

• 21 November 2008 - 19:16

Maria:

Hoi Sandra,
    Een beetje laten reactie op deze brief had niet eerder tijd om op te mail te kijken of geen zin. Maar goed weer een leuke brief meis volgens mij ga je daar echt je plekje krijgen en wil je misschien na 3 maanden niet meer naar huis. Maar Sandra even terug komen over je laatste mail over de onrust en gaoas in de klas. ik denk met je mee hoe je het zou kunnen veranderen. Ik werk hier ook mee met onze gehandicapten en dit is met pictogrammen dit is een dag indeling met plaatjes deze leg je uit aan de kinderen als de dag begint dit kan echt werken zodat de kinderen weten nu gaan we dit doen en dan dat. De picto zien er uit met tekeningetjes b.v een potlood een teken dat je gaat tekenen een voetbal dat je gaat voetballen en zo voor iedre actieviteit dit hang je op een bord of groot papier met eventueel de tijd erbij dat ze ongeveer weten hoe de dag er uitziet het is een tip misschien dat het werkt als je ermee gaat werken en het heeft effect of je heb er vragen over zou ik het graag horen lieve sandra een lange reactie maar ik ben benieuwd veel liefs maria