De eerste week zit erop - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu De eerste week zit erop - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu

De eerste week zit erop

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra

26 Oktober 2008 | Gambia, Kololi

Hee lieve lezertjes

Vrijdag 24 oktober
Vandaag was er een dagje om dingetjes te gaan bekijken. We hadden met Stein (een Nederlandse vrijwilliger op de school) om 12 uur afgesproken dan zou hij ons wat leuke dingen laten zien. Wij waren alweer lekker gambiaans bezig en kwamen een half uur te laat. Het ging als volgt, ik bedacht me dat ik wel eens zou willen handwassen zoals de gambianen hier zo goed kunnen. Dus ik grote tonnen vragen en mijn wasje halen. En ja hoor daar kreeg ik dan wasles… ik kan je vertellen dat dat serieus nog heel moeilijk is om met koud water witte kleding schoon te wassen. Maar niet veel later zaten ook de rest van de meiden met hun wasjes in een grote ton. Een dolle boel, en met heeeeeeeeeeeel veel moeite en vooral hulp van onze gambiaanse vrienden werden de wasjes toch wel schoon. Ik was alleen minder vrolijk toen mijn vingers pijn gingen doen en ik erachter kwam dat ik handwasjes gedaan had tot bloedens toe. Nu heb ik allemaal van die irritante wondjes op mijn vingers. Voorlopig toch maar geen handwasjes voor mij dan. Ik ga wel weer eelt kweken als ik mijn wondjes dicht heb. Dus mama, gooi die wasmachine maar vast weg hoor want ik kan straks handwassen!!!!
Na al dit getreuzel met wassen kwamen we al een beetje in tijdnood om nog optijd bij Stijn te zijn. Maar wij gaven niet op en liepen naar de weg waar de BoesBoesjes kwamen. (Even een uitleg over hoe die eruit zien: Het zijn apk-afgekeurde busjes uit heel europa, met een beetje los dak, gaten in de bodem en 15 stoelen erin gepropt. Het zijn meestal Hyundai 100 busjes, kun je nagaan papa daar met 15 mensen ingepropt als dat busje toch al half uit elkaar ligt. Maaaar dat maakt hier allemaal niks uit hoor. En dan begint de ware atractie pas echt hopsa door de zandkuilen nog net niet over de kop door diepe plassen die door kunnen gaan voor kleine rivieren… het kan allemaal NO PROBLEM IN THE GAMBIA) Dus na het eerste boesboesje genomen te hebben, over het hele drukke serukunda te hebben gelopen en het voilgende boesboesje gepakt te hebben kwamen we op school aan bij Stijn.

We hadden besloten om maar naar het krokodillenpark te gaan, daar heel veel rare beesten gezien en ook de krokodillen, die wij overigens allemaal geaaid hebben!!!!!
Na dit eerste uitstapje gingen we naar het visstrand. Wat een smerige bedoeling is dat zeg!!! Het stinkt er 10 uur tegen de wind in, overal staan verroeste diepvriezen met hele grote dode vissen erin. Je kan daar ook niet rondlopen zonder meteen 100 vieze grote vliegen op je te hebben zitten. En alle mensen willen je daar alles laten zien voor free om dan daarna alsnog geld te vragen, typisch iets voor hier. Dit hadden we dus al snel gezien
Hup de benenwagen en vervolgens de boesboes naar Banjul. Om wat door banjul te lopen, of nouja wat, met bijna 40 graden hele afstanden in de brandende zon lopen is niet wat ze comfortabel noemen. Nee we hadden echt heeel erg veel gelopen toen. Maar in banjul was het mooi om de buurtjes te zien, weer redelijk arm en alle kleine kindjes die je naroepen met tubab. Je lijkt wel een beroemdheid (of een lopende dollar) want ze willen allemaal eventjes een handje komen geven. Wel schattig hoor! In banjul gingen we ook langs bij Sasman(een vriend van Stijn) hij is een bekende rapper hier, het was ook wel geinig om te horen. En leuk om een huis van de mensen hier te zien. Het was best een luxe huis, ze hadden zelfs een tv.
Nou dit was toch wel genoeg voor 1 dag, echt heel vermoeiend! Maar we hadden veel gezien en ook weer een beetje cultuur gesnoven, het blijft mooi om allemaal te zien en je blijft je verbazen over de soms hele slechte woonomgevingen. Waar kindjes langs het “riool” spelen en met hun handjes overal aanzitten, dus vast ook wel aan dat bruinige papje in het riool. En jaja die kindjes geven ook ons steeds een hand.

Zaterdag 25 oktober
Vandaag een lekker dagje chillen!!!! We hadden besloten om naar het zwembad te gaan in het hotel. Koste daar 50dalasi, dat is bijna 2 euro. Voor een dagje zwemmen in het zwembad en lekker op een bedje te liggen, met achter je de zee waar je ook nog een heerlijke duik kon nemen. Heerlijk was dat zeg, lekker zwembad met zelfs een bar in het water zelf… Niet dat we daar gebruik van hadden gemaakt maar het gaat om het idee natuurlijk. Nee echt dit was heerlijk, nu kwam het echte vakantiegevoel wel naar boven… Ik lag in de schaduw omdat de zon echt te warm was voor mij… Maar ondanks dat en ondanks het vele insmeren begin ik zo langzaam aan toch een lekker bruin kleurtje te krijgen… Ik krijg nog de stille hoop als bijna neger terug te komen naar Nederland. Jaja daar zitten jullie dan in de kou met jullie hele witte huidje! Toen we honger kregen zijn we opgestapt om in een restaurantje lekker wat te eten en vervolgens weer terug te wandelen naar de lodge. Ja wandelen doen we ook veel want dat is toch zeker wel 15 of 20 minuten wandelen over de zandweg. In de lodge zijn we weer verder gegaan met chillen, het spelletje wie ben ik weer gedaan… En daarna lekker melig lopen ouwehoeren hier. Het gemiddelde niveau van onze gespreksonderwerpen lag redelijk laag!

Jaja ik begin mijn draai de laatste dagen toch wel iets meer te vinden hier, en ben ik ook wel van mening dat Nederland toch wel best saai is. Maar dat neemt nog echt niet weg dat ik iedere dag nog wel die moeilijke momentjes heb….Ik mis vooral mijn hele lieve vriendje!!!

Nou morgen gaat het echte werken hier dan toch echt beginnen dan gaan we voort vijf dagen in de week met de boesboes naar de school om daar te werken. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen…Maar dat zullen jullie vanzelf weer lezen hier op de site.

Nou lieve mensjes ik probeer jullie weer op de hoogte te houden, oja en ik zeg nog even dat iedereen hier welkom is, als ze mij eventjes willen komen bezoeken en er een leuke vakantie willen maken…

Oja ik heb hier een Afrikaans nummer erbij, dat is 00220-7129727. Op dit nummer kunnen jullie mij bellen. MAAR NIET SMSEN NAAR DIT NUMMER WANT DAT KAN IK OM DE EEN OF ANDERE VAGE REDEN NIET ONTVANGEN! Dus smsjes zijn welkom op mijn Nederlandse nummer.

Liefs vanuit Gambia, en een extra kusje voor die ouwe lobbes daar in eindhoven!

  • 26 Oktober 2008 - 18:07

    Steffie:

    Fons bel jou over unne maand terug

  • 26 Oktober 2008 - 18:38

    Maria:

    Hoi Sandra,
    Leuk om te horen dat je wat begint te wennen en af en toe lekker kunt releaxen heb ook echt nodig.Ik wens je heel veel sterkte met het werk en hoor graag het volgende bericht. Groetjes maria.

  • 26 Oktober 2008 - 20:55

    Mama En Papa:

    Hoi lieve Sandra

    Nou zeg wat maken jullie toch veel mee in korte tijd en doen jullie dus toch veel indrukken op. Wij zijn in ieder geval heel blij te horen dat je je draai steeds beter begint te krijgen. Ja hier in Nederland is het in jou ogen wel saai want buitenom dat we je natuurlijk missen gaat hier alles gewoon zijn gangetje.Nou Sandra wij kijken met smart uit naar je volgende verhaal,heel veel succes met je echte werk vanaf morgen en blijf vooral volop genieten.Een dikke knuffel van papa en mama

  • 26 Oktober 2008 - 21:29

    Edwin:

    hee zus
    klinkt allemaal wel tof daar, alsk ergens een gaatje zou hebben zou ik komen. veel plezier daro
    grt je broer

  • 27 Oktober 2008 - 06:39

    Lieke:

    hoii Sannie!

    Super super gaaf krokodillen aaien!! :):)

    Maar wel fijn om te horen dat je het goed kunt vinden daar.. maar dat snap ik.. lekker in t zonnetje bij het zwembad liggen mmmm

    Maar wel goed insmeren he ;) Maar dat doe je denk ik al sinds vakantie Spanje :P

    Ik denk dat ik maar is moet gaan zonnenbanken, want anders ben ik dalijk echt een spook naast jou! want hier is het weer lekker kouwd aan het worden, gelukkig niet zo veel regen (nog niet). Maar dit weekend is de klok weer verzet, dus het is weer vroeg donkerr.. en ik hou niet van donker :(

    Maar ik ga weer ff verder leren.
    Heel veel s6 deze eerste week op je 'nieuwe' school :)

    Kuss Lieke

  • 27 Oktober 2008 - 17:28

    Dani En Serge:

    Hee negertje,

    Goed om te lezen dat al redelijk ingeburgerd bent. We zitten in Den Bosch wel met smart te wachten op bewijsmateriaal hoor! Waar blijven de foto's???? :)

    Voor de rest gaat ook hier alles zijn gangetje. We zitten inmiddels in de kou en de regen, dus zijn we lichtelijk jaloers bij het lezen van jouw zwembadverhalen.

    We zijn erg benieuwd naar je allereerste werkweek, dus kom maar op met de verhalen.

    Meissie, geniet, beleef en leer van alles wat je tegenkomt. Want waarschijnlijk heb je nu al ontdekt dat ook Nederland hele rare kanten heeft (hadden wij ook toen wij terugkwamen uit China).

    Een hele dikke knuffel en kus van ons allebei!

    Groetjes,
    Serge en Dani

    ps. Dani is schieuwnierig of je al iets over je report hebt gehoord(?) :)

  • 27 Oktober 2008 - 21:30

    Ramona:

    Hey San,
    grappig om dit hele verhaal van je te lezen!! Hadwassen is msschien nog wel goed voor de conditie ook!!
    ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    liefs

  • 28 Oktober 2008 - 15:04

    Stefanie:

    Heeey meisje!

    Ohhh echt zooo gaaf!
    Klinkt echt goed!
    Een beetje smerig allemaal maarja dat was wel te verwachten.
    Maar wel fijn dat je je plekje nu gevonden hebt want je moet der gewoon 3 super leerzame en leuke maanden van maken.
    Ik blijf je volgen!
    Heel veel plezier meisje!

    Liefs Steef

  • 28 Oktober 2008 - 17:18

    Sanne:

    heey meid,
    Ik ben blij dat je wat kunt wennen daar, en dat nederland af en toe saai is, tja, dat merken we iedere dag ;) Er is dan ook nog niet veel bijzonders gebeurd hierzo, Vooral wat stage en leren enz :P
    Het duurde even voor ik precies doorhad welke site je had aangemaakt, maar beter laat dan nooit een berichtje, je wordt wel gemist hoor^^
    Ben benieuwd wat je allemaal mee gaat maken daar!

    liefs Sanne

  • 29 Oktober 2008 - 21:28

    Papa En Mama:

    Hallo Sandra,

    zoals je al begrepen had, achter jouw telefoonnr komt nog een 0 (ook gemakkelijk voor anderen natuurlijk)

    Groeten uit Uden.

  • 30 Oktober 2008 - 15:42

    Jill:

    Hee san!!
    Nick en Simon waren leukkkk.... maar krokodillen aaien (wat jij toen op dezelfde dag deed, raar eigenlijk als je erover nadenkt) lijkt me nog veel leuker!!! :) We leven echt even in twee totaal verschillende werelden nu...
    Ik geniet nu al van je avonturen! Komt echt goed met jou hoor! Als je maar niet bruiner wordt dan ik... Haha, grapje, dat wil ik eigenlijk nog wel eens zien!
    Ik bel je binnenkort een keer op je Afrikaanse nummer!
    Liefs Jill

  • 31 Oktober 2008 - 12:07

    Ouwe Lobbes (ehvn):

    Hey Schat!!

    Ben net een mailtje aan het sturen! fijne verhalen weer hoor! gaat wel goed komen daar!

    Ik mis je ook ontzettend!

    voor verdere details zie mail hahaha daaag!!

    kus

  • 31 Oktober 2008 - 19:01

    Marcella:

    Je maakt leuke dingen mee je moet nog maar even genieten van het vakantie gevoel. Volgens mij gaat het echte werken dus gauw beginnen, ben benieuwd wat je allemaal moet gaan doen.
    Wel makkelijk dat je de witte was nu met de hand kunt doen, kun je je witte jas in Nederland mooi zelf wassen.
    Geniet ervan, ik wacht je volgende avontuur weer af.
    \groetjes Marcella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

week 12

11 Januari 2009

week 12

05 Januari 2009

week 11

28 December 2008

week 10

21 December 2008

week 9
Sandra

Actief sinds 18 Sept. 2008
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 18116

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2008 - 19 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: