week 8 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu week 8 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Sandra - WaarBenJij.nu

week 8

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra

14 December 2008 | Gambia, Kololi

Week 8

Maandag:
Jaja de drukke week met alle voorbereidingen om de lodge klaar te krijgen zodat de kinderen hier volgende week maandag kunnen komen is begonnen. Dus vandaag maar meteen flink aan de slag gegaan met de kamers in orde te maken voor de kindjes. We hebben 1 jongenskamer en 1 meisjeskamer gereserveerd. En om het dan maar helemaal kinderlijk te maken zijn we vandaag aan het schilderen gegaan! Jaja er zaten nog schilders in ons verborgen!!! De meisjeskamer is nu 1 grote vlinder, een bloem, een hart en een paar kleine sterren op de muur rijker…. De jongenskamer is 1 grote auto en een grote boot rijker. Jaaaa het zijn echte prachtige kamertjes geworden, heeel kinderkamerachtig. Dan de badkamer nog een likje witte verf en het ziet er weer piekfijn uit voor de afrikaanse begrippen. Want dat er af en toe een druiper of een flats geknoeide verf op de muur zit valt hier in afrika totaal niet op. No problem in the gambia zeggen we dan maar gewoon. Deze dag vloog al met al als een razend tempo voorbij, van sochtends tot savonds totaan de schemering druk bezig geweest met verven. Savonds lekker rustig aan gedaan goed uitgerust voor de volgende dag.

Dinsdag:
Het schilderwerk moest vandaag nog wat afgerond worden… Dus de laatste loodjes aan de muren gelegd en de badkamer nog een keer overgewit. Het resultaat 2 prachtige kamers en voor de kamer 1 grote bende met overal verf op de grond(notabene olieverf gheghe) En wijzelf net zoals gisteren zaten ook weer helemaal onder de verf. Een roze knie daar een paarse arm hier en regenboog handen overal. Ja zie die troep er hier nog maar s af te krijgen….Maar hier hebben we dan de garagezeep als uitkomst… Rond de middag ben ik maar weer voor weekendkok gaan spelen, dit omdat het vandaag tobaski is, dus de kok is vrij. Ik had spaanse omeletten en frietjes gebakken. Iets wat hier in de praktijk nog best lastig is als je maar 1 pit hebt en 1 stalen grote pan. Maar als ervaren weekendkok komt dat na 1,5 uur natuurlijk helemaal goed hahaha. Deze middag staat er verder nog op de planning dat we naar jonathan gaan. Een australier die ons gouden bergen heeft beloofd, zijn eigen vliegtuig heeft en “eigenaar” van kololi beach club is. Wij aan het einde van de middag dus eropaf. Nou en zoveel luxe hebben wij hier nog nooit in gambia gezien, wat een prachtige appartementen staan daar zeg!!!! Godsakkeju!! Het rook er in die appartementen zelfs naar vakantie!!!! Echt geweldig! Deze appartementen zijn ook niet te huur, alleen maar te koop kun je dan voor 1 of 2 of hoeveel weken dan ook per jaar een stuk van kopen ofzow… maar onze man blijkt zich aan zijn woord te houden en waarschijnlijk gaan we via hem dan toch wat donaties ontvangen. Om dit maar alvast te vieren zijn we savonds bij Billy gaan uit eten(de udenaar die hier een restaurantje is begonnen). En wat een heeeeeeeerlijke tosties heeft bille, tosti brie, echt om je vingers bij op te eten!

Woensdag:
Vandaag is het theoriedag. We moeten de cursusdag voor de caretakers voorbereiden, een aantal dingen doorspreken en de manual een eindje in elkaar zetten. Dus theorie, theorie en nog eens theorie. Ik heb me gericht op het uitwerken van veel voorkomende ziektsen als malaria, diarree en koorts. Zodat ik dit morgen op de cursusdag aan de orde kan brengen en het meteen een plaatsje in de manual krijgt. En dit moet natuurlijk allemaal in het engels. Gelukkig ging het me eigenlijk best wel goed af. Zo stiekem aan begint mijn engels nog ergens op te lijken, meetings in het engels, verslagen in het engels en onze nieuwe huisgenoot waarmee we in het engels praten. Zij het welliswaar gambiaans engels dus wel heel simpel engels…. Maar dat is maar een klein detail. De hele dag dus druk druk druk met deze theorie, en daarom vloog ook deze dag zo voorbij. Jos had vandaag voor weekendkok gespeeld en heerlijke nasi gemaakt. Als ik aan het einde van deze dag 1,5 kilo zwaarder ben is het dus ook absoluut niet mijn schuld!

Donderdag:
De dag van de cursusdag voor de caretakers! Om 10 uur zouden alle caretakers hier moeten zijn, wij wachten vol spanning af gezien het gambiaanse halfuurtje hier. Maar zowaar was de eerste caretaker 5 minuten te vroeg!!!!!!! Volgde de tweede en derde caretaker al vrij snel. En als beloning voor deze 3 dat ze optijd waren mochten ze een uur wachten op de vierde maar laatste caretaker. De cursus verliep voorspoedig, informatie gegeven over ziekten en verstandelijk gehandicapten, informatie over hun taakomschrijving dagplanningen en roosters en tot slot een rondleiding met aansluitend een maaltijd. Gekookt door onze nieuwe kok tuti. Zo op het eerste gezicht lijken de caretakers wel geschikt voor het werk wat ze hier moeten doen. Ze hebben nu een maand proeftijd en na die maand(maand lang werken dus excl. Vakantieweken) gaat er 1 caretaker afvallen. Omdat wij er maar 3 nodig gaan hebben.
Nou nadat de caretakers vertrokken zijn nog even de laatste dingen doorspreken voor morgen. Want dan komen de ouders met de kinderen om te kijken.
Na deze volle dag, hebben we besloten dat te mogen vieren met nog een keer uit eten bij billy’s. heerlijk weer een tosti en een heerlijke salade. Echt puur genieten. Maar ook opletten daar, omdat wij gewend zijn over iedereen te kunnen roddelen maar hier bij billy’s zitten uiteraard veel Nederlanders. Uiteindelijk na nog wat nageborreld te hebben zijn we op mijn verzoek toch maar naar huis gegaan omdat ik last van hoofdpijn had en naar bed wilde.

Vrijdag:
Hoera hoera de ouders en de kinderen komen. En dus ook kalidu en zijn ouders zou komen. Ik keek er ontzettend naar uit om kalidu weer te zien want die had ik al een week niet meer gezien. En jaaaaa daar kwam kalidu, die kreeg een warm onthaal van mij, en werd de rest van de ochtend/middag ook niet meer losgelaten door mij. Oooooohhhh echtwaar mensen wat zag ie er prachtig uit vandaag!!! Hij had van de tobaski zijn mooie nieuwe kleren aan, een spijkerbroekje en spijkerjasje met stoere opdruk. Ooh echt een stoere vent was ie nu!!! Ik was helemaal verliefd. En kalidu vast stiekem ook een beetje, want als er iets was kroop ie al helemaal verlegen en bescherming zoekend weg in mijn armen. En hij vond zijn nieuwe kamer ook helemaal mooi, vooral de knuffels die erin stonden en de autootjes die hij had gevonden. Ook blijkt kalidu redelijk te kunnen “voetballen” volgens zijn broer word hij de nieuwe van nistelrooij. Nou ik ben benieuwd ik heb er een hart hoofd in haha maar als tubabmama van kalidu ben ik uiteraard supertrots op zijn voetbalkwaliteiten die ie nu al heeft. Alle ouders en kinderen waren hartstikke enthousiast over de lodge en als het goed is komen maandag dan toch echt de 5 eerste kinderen. Hoewel er over 1 kindje nog twijfel bestaat, haar vader is niet langsgeweest en heeft nog twijfels die wij volgende week weg gaan nemen.
Vanavond gaan ook de vader en zus van steffie arriveren!!! Dus uiteindelijk steffie, willeke en jos opweg naar het vliegveld om ze een warm onthaal te geven. Later zijn fey en ik naar senegambia vertrokken om ze daar te ontmoeten. En zoals al verwacht had de papa van steffie vanalles van iedereen bij van ons. Ik was zo hyper als een klein kind en helemaal in de wolken met al mijn post en kadootjes. Een heeeerlijke scrubdouchegel van die ouwe lobbes gekregen! Iets wat hier heel goed uitkomt! En waardoor mijn huidje jong blijft met die scrub erin en mijn bruin dus ook veeeeeeeeeeel langer blijft zitten ghegheghe. Dan nog alle leuke brieven en kaartjes, wat kleine kadootjes en de puzzelboekjes. Ja mensen ik ben inmiddels echt op een leeftijd gekomen dat ik voort zo een hele poos zoet kan zijn met kruiswoordpuzzels. Het moe nie gekker worden hier. Na nog even snel het verslag van gtst dat ik gekregen had doorgelezen te hebben in bed dan toch maar in slaap gevallen.

Zaterdag:
Eindelijk de eerste dag deze week dat we kunnen uitslapen!! Maar helaas onze droom werd verstoord omdat Jos dacht dat het om 9 uur sochtends al bijna middag was. En zo vriendelijkw as geweest ons ons bed uit te sjorren om te komen ontbijten. Tjaaa dan is het toch echt niet raar als ik meteen na het ontbijt stug weer mijn bed terug in kruip, om me daar aan mijn eerste puzzel te wagen. Nadat ik het had opgegeven met de puzzel, ben ik gaan genieten van een douche met mijn nieuwe douchegel. Nouja genieten, het was echt ijs en ijs en ijskoud maar de douchegel was heerlijk! Een goed begin van de dag zou ik zo zeggen. Daarna ben ik weer s begonnen met zelf te handwassen, een hele poos mee zoet geweest en toen ik klaar was was het inkopendoen tijd. Met fey, jos, Marie en lizzy op pad gegaan. En als start op de serekunda markt begonnen. Het was ec ht leuk! Die markt is zo’n ervaring keer op keer weer. En vandaag hadden we ook de binnenmarkt gehad. Ff de tanden op elkaar als je langs de vis inclusief 100 vliegen en heerlijke stank moet maar ach….Verder nog half gambia afgestruind naar de laatste benodigheden voor de kinderen. Dingen zoals lakens en kopjes zijn hier echt heeeeeeeeeeel lastig aan te komen….
Vanavond gaan we met de familie van steffie weeeeeer bij billy’s eten.

Wist u dat:
Sandra haar broek soms spontaan niet meer zelf uit kan doen, en fey dit dan moet doen

Sandra ook haar bovenbeen niet meer goed kan wassen en fey dit dan dus ook maar doet

Willeke met heel veel sokken haar boezem stiekem probeert te vergroten


Liefs kusjes sandra

  • 14 December 2008 - 10:42

    Anita:

    Hallo Sandra,
    Als je volgend jaar weer in het koude Nederland bent, ga je dan een hele week onder de heerlijk warme douche met liters douchegel ed.?
    Geniet nog maar van het mooie weer daar, want hier is het koud.
    Groetjes Anita.

  • 14 December 2008 - 10:51

    Gijs:

    Hey douchehoofd!

    Weet je zeker dat je Kalidu daar laat de 19e? ;)

    Ik hoop je zo nog te zien!

    X

  • 14 December 2008 - 10:53

    Maria:

    Hoi meiske,
    Wat weer een leuk verhaal en dat alles een beetje loopt en ik weet zeker dat als juliie weg gaan jullie daar echt een stempel achter laten harstikke leuk. Leuk ook voor je al die briefjes en kaartjes en kadootjes geweldig voel je even thuis in nedereland. Lief mens geniet nog echt na en tot het volgende bericht.
    Liefs maria

  • 14 December 2008 - 11:49

    Sanne:

    Hey Sannie,

    jajaja, ik ben benieuwd hoe het schilderwerk eruit ziet :P ik weet hoe prachtig de muren worden met zo'n kunstenaar.
    Nou, ze zeggen.... oefening baart meestal wel kunst, toch?. kijk eens of je een foto van die vlinders, bloemetjes en auto's kan maken,ben niet nieuwsgierig natuurlijk...
    Ik zou zeggen, scrub ze een eind weg, je zult vast opvallen in nederland met je bruine huidje straks in de winter... (ben beetje jaloers he ^^)
    Hier loopt alles op rolletjes trouwens, we hebben een jonge kat in huis-> Apache. we krijgen er begin januari nog een bij, dus de rust is hier verder wel bekeken.
    vermaak je nog even daar!
    groetjes xxx Sanne

  • 14 December 2008 - 12:32

    Marianne:

    Hoi Sandra,
    Leuk hoor je verhaal weer deze keer. Er gaat nu echt wat van start met de lodge en de kinderen. Ben benieuwd hoe de het de volgende week verder gaat. Geniet maar lekker nog want het einde komt al weer dicht bij. En als je hier weer in het koude kikkerland bent wil je volgens mij weer erg snel terug.

    Heel veel succes verder.
    Groetjes en kusjes van iedereen hier uit Dronten.

  • 14 December 2008 - 19:03

    Janny:

    hoi Sandra
    ik lees voor het eerst je verhaal, het is geweldig wat je daar doet, en nog geweldiger dat je de kans heb gekregen om het te doen,
    het is een andere wereld dan hier het zal wel moeilijk zijn, knap hoor
    succes
    janny en ton

  • 15 December 2008 - 13:08

    Liesbeth En Ad:

    Hoi Sandra

    Ja ik heb nog steeds niet kunnen reageren maar ik heb wel alle berichten gelezen. Ik ben ontzettend trots op wat je daar doet en hoe je het doet.Natuurlijk heb ik als poetsdeskundige een tip voor je, als het erg vuil is en ze kennen het daar dan doet groene zeep wonderen zo ook hete soda. Sandra je hebt van je moeder al gehoord dat onze Daan erg ziek is (geweest) gelukkig gaat het nu de goede kant op, hij is van de I.C af en ligt nu op een kamertje alleen. Hij heeft natuurlijk nog wel veel medicijnen en een infuus met speciale voeding maar het belangrijkste isdat het allemaal weer goed komt.Sandra nog heel veel plezier met je werk daar en geniet ook nog maar van het fijne warme weer want hier is het maar koud hoor brr.

    Lieve groet van Liesbeth,Ad en de kids

  • 15 December 2008 - 13:09

    Lieke:

    Hoii Sannie,
    Weer een actieve week achter de rug zie ik. En vandaag veel succes op deze spannende dag. Ik hoop dat het allemaal lukt met de kinderen in de lodge! Maar als het zo verloopt als alle voorbereidingen dan zal het wel goed komen :)

    Weer veel s6 deze week ik ga nog ff hard leren deze week en dan ff van me vakantie genieten..
    Kusjes Lieke

  • 15 December 2008 - 19:53

    Mama En Papa:

    Hallo Sandra,
    ik ga voor de 2e keer proberen of het lukt, had een heel verhaal klaar, maar alles was weg bij het verzenden, snap het niet, want soms gaat het ook dubbel...
    Tsjonge tsjonge wat heb jij een drukke week gehad. We zijn blij dat alles goed blijft gaan en je opgedane ervaringen van de afgelopen week bieden mogelijkheden voor de toekomst. Thuis schreeuwen een aantal muren nog om een mooi likje verf, verder lijkt het me verstandig gezien je te koude douche ervaringen de thermostaat hier voor aankomst enige graden lager te zetten, zodat je weer langzaam aan kunt wennen. Het verhaal van de broek snappen we niet echt, heeft dit te maken met de weekendkoks Jos en Sandra en het te lekkere eten ?? Maar alle gekheid op een stokje, we zijn natuurlijk ontzettend trots dat het project zijn vruchten begint af te werken en jullie natuurlijk een heel aantal kindertjes gelukkig gaan maken. Verder hopen we dat ,,de rijke" donateur zijn woord gaat houden. Hier in Uden blijft het koud en saai, maar een witte kerst zit er vooralsnog niet in. Nou Sandra het gaat je goed en we horen je natuurlijk weer aan de telefoon. Kus, mama en papa..


  • 17 December 2008 - 13:01

    Jill:

    Ha die San, wat een heerlijk verhaal weer! Spannend zeg, dat jullie project nu echt gaat beginnen!!! :D Ben benieuwd hoe het deze eerste week gegaan is, maar vast allemaal goed! Ben wel echt benieuwd hoe bruin je nu ondertussen bent, pas maar op dat je het er niet allemaal vanaf scrubt! ;) Haha.
    Enne trouwens, mocht Kalidu echt de nieuwe van Nistelrooij worden... dan ben ik de 2e fan voor zijn fanclub!
    Nah, hier is in ieder geval alles goed. Ben alweer aan het aftellen tot je er weer bent, gaat snel hoor! Maar toch net iets te lang... :) Zie je gauw meissie!!!
    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Januari 2009

week 12

11 Januari 2009

week 12

05 Januari 2009

week 11

28 December 2008

week 10

21 December 2008

week 9
Sandra

Actief sinds 18 Sept. 2008
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 18118

Voorgaande reizen:

19 Oktober 2008 - 19 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: